Hoe kan je makkelijker verkopen als je geen natuurtalent bent in sales? Hoe kan je zelfs een duur product verkopen? Mijn sales tips helpen je op weg!
Wie voor zichzelf begint, ontkomt er niet aan. Verkopen. Of sales zoals dat in het Engels heet – en tegenwoordig ook vaak in Nederland wordt gebruikt. Als eigen baas zal je je eigen producten of diensten moeten verkopen. Want zonder sales geen omzet!
Toch vinden veel ondernemers sales niet leuk. Ze hebben een hekel aan verkopen omdat ze het zien als opdringerig of een pushy salespraatje. Maar zo hoeft het niet te zijn! Ik heb tips voor je om makkelijker te verkopen.
1. Ga houden van de verkoop
Misschien kan je je er nog niets bij voorstellen, maar sales wordt veel makkelijker als je het leuk gaat vinden. Hoe? Door te weten waarvoor je het doet. Meer verkopen = meer verdienen. Sales is geen doel an sich, maar een middel. En wie wilt er niet meer verdienen? Als je van omzet houdt, moet je ook van sales houden.
2. Verkoop iets waar je achter staat
Niets zo moeilijk als iets verkopen waar je niet achter staat… Dan voelt het inderdaad alsof je iemand iets probeert aan te smeren. Maar een goed product of mooie dienst daarentegen, daar doe je iemand toch juist een plezier mee? Als jij helemaal achter je product of dienst staat, dan is het niet moeilijk om dat aan de man te brengen.
3. Het hoort erbij
Je kan er tegenop zien en tegenaan hikken, maar feit blijft dat sales er gewoon bij hoort. Althans, voor ondernemers. Beschouw verkopen niet als iets dat je eens in het jaar eens moet doen, of zelfs een ‘optionele taak’. Nee, het hoort erbij. Geen discussie.
4. Ken je klant
Je verkoopt geen zuurstoftank aan een goudvis… Maar wel aan een scuba duiker! Ken je doelgroep; weet wat ze nodig hebben. Of zoek een relevante doelgroep bij het product dat jij aanbiedt. Als je weet welke pijn je doelgroep ervaart en wat je doelgroep graag zou willen, dan kan je daar op inspelen bij de verkoop en zal je makkelijker verkopen.
5. Zorg doorlopend voor leads
Ik hoef nooit zelf klanten te benaderen; ik doe niet aan cold calling. Mensen komen naar mij toe! Dat doe ik (onder andere) door doorlopend leads te verzamelen. Potentiële klanten downloaden mijn gratis weggever, volgen mij op Instagram, luisteren mijn podcast, kopen mijn boek. Als dat naar meer smaakt, kloppen ze vaak zelf bij mij aan. Het voordeel van een gratis weggever (of nieuwsbrief) is dat je hun e-mailadressen verzamelt.
6. Doe een aanbod
Klinkt zo logisch, maar toch doen veel ondernemers het zelden. Het doen van een aanbod. Als mensen niet weten wat je verkoopt, dan zullen ze het niet kopen. Maar je volgers dus duidelijk wat je precies verkoopt. Noem af en toe je product of dienst op social media, zet het duidelijk op je site of stuur eens een mail uit. Het resultaat zal je verbazen!
7. Laat geïnteresseerden een call in plannen
Goedkope producten vergen een andere sales strategie dan een duurder product. Zo laat ik geïnteresseerden voor mijn 1:1 coachingtraject een kennismakingsgesprek inplannen. Ik gebruik hiervoor de tool Calendly, waarmee de call direct in mijn agenda komt te staan, en er een Zoom-meeting wordt aangemaakt. Scheelt me een hoop heen en weer mailen!
8. Filter je leads
Natuurlijk ga ik niet met Jan en Alleman bellen. Ik bel alleen met mensen die echt geïnteresseerd zijn, en aansluiten bij mijn ideale klant. Hoe? Door een duidelijke salespage te maken en mensen wat vragen te laten beantwoorden bij het inplannen van het kennismakingsgesprek. Als mensen zich niet aangesproken voelen, of dit teveel werk vinden, haken ze vanzelf af.
9. Zorg voor een goede salespage
Een goede salespage is het halve werk. Met een duidelijke verkooppagina hoef je niet te lullen als brugman. Bij kleine producten kan je de belletjes zelfs achterwege laten; dan kopen mensen al op basis van de website. Vermeld duidelijk alles wat mensen over je product moeten weten, en beantwoord er vragen die je vaak gesteld krijgt. Dit scheelt dubbel werk! Testimonials van eerdere klanten doen het ook altijd goed. Maar in de kern moet een salespage vooral deze vragen beantwoorden:
- Wat kost het je doelgroep als ze niet kopen?
- Wat levert het op als ze wel kopen?
- Hoe brengt jouw product ze van de huidige situatie naar de gewenste situatie?
10. Ken je (markt)waarde (en maak die duidelijk)
Wat is iets waard? Tja, wat een gek er voor geeft! Ik kijk voor de prijs van een product vooral naar wat het oplevert. Niet per se naar hoeveel tijd het kost, of het aantal modules van een cursus. Heb je eenmaal wat naam gemaakt, dan gaat je marktwaarde omhoog. Je kan dan makkelijker een (duurder) product verkopen. Maak altijd duidelijk wat de waarde van je product is – wat het oplevert – en wat jouw marktwaarde is. Social proof is king, maar ook een boek of TEDx Talk doet het goed.
11. Oefening baart kunst
Geen zorgen; niemand wordt geboren als sales queen. Uiteindelijk moet eens de eerste keer zijn. Je wordt alleen maar beter in verkopen als je veel oefent. De beste sales tip is dus vooral: ga het doen! Sta achter je product, maak die salespage, verzamel leads, doe een aanbod en zorg dat je dit gaat automatiseren. Dan wordt het steeds makkelijker (en ga jij steeds meer verdienen).
Ben jij goed in sales, of niet? Wat vind je moeilijk? Deel jouw eigen sales tips vooral in de comments!