Jorg Ruis (41) verdient ruim een ton per jaar. Dit jaar streeft hij naar een half miljoen, en dat met een driedaagse werkweek. Hoe? Ik sprak Jorg over ‘gewoon doen’, jezelf onderscheiden en geld verdienen.
Ondernemer Jorg Ruis – dé man van ‘Sanny Zoekt Geluk‘ – draaide in 2021 meer dan twee ton omzet, en hield ruim een ton (bruto) winst over. En dat met werkweken van drie dagen! Vrijheid is voor hem heel belangrijk; genoeg verdienen én tijd doorbrengen met zijn gezin (Sanny Verhoeven dus en hun twee dochtertjes). Het geheim van Jorg? Een sterk merk neerzetten en jezelf durven te onderscheiden voor meer zichtbaarheid, bekendheid, groei en winst. En daar helpt hij nu weer anderen mee met zijn programma LIFTOFF.
Luister hier het hele interview met Jorg Ruis:
1. Kan je je even voorstellen?
“Ik ben Jorg Ruis, 41 jaar en getrouwd met Sanny. We wonen samen met onze twee dochters (2 en 3) in Loosdrecht. Na 15 jaar in de startupwereld te hebben gewerkt voor o.a. The Next Web en Message Bird – in het neerzetten avn merk, marketing en cultuur – begon ik in 2016 voor mezelf. Ik maakte een lijstje met waar ik goed in was en wat ik leuk vond. Dat resulteerde in Culture Builders, een bedrijf dat organisaties helpt om hun teams en cultuur te verbeteren. Ik startte tegelijkertijd een YouTube-kanaal, om te vloggen over dit avontuur. Uiteindelijk kwamen 90% van onze klanten via dit kanaal binnen. Na 2,5 jaar – en inmiddels vader – zocht ik nog meer vrijheid in het ondernemerschap zodat ik vaker kan reizen en nog meer tijd met mijn gezin kan doorbrengen. Zodoende verkocht ik mijn bedrijf aan mijn compagnon.”
2. Wat voor verdienmodellen heb jij nu? Hoe verdien jij je geld?
“Voornamelijk twee dingen: het online programma met Sanny (Vandaag Gelukkig, Morgen Succesvol à €347) en mijn eigen programma LIFTOFF. Van Vandaag Gelukkig, Morgen Succesvol ontvang ik 50% van de opbrengsten. Mijn eigen programma LIFTOFF draait nu voor de tweede keer. Hierin leer ik ondernemers in zes weken hoe zij makkelijker klanten kunnen aantrekken door een onderscheidend merk neer te zetten. Een combi van marketing en de ‘juiste cultuur’ voor jezelf creëren. Dat is na 17 jaar werkervaring mijn kracht gebleken: zorgen dat je echt opvalt tussen alle concurrenten, en de manieren hoe dit werkt, heb ik in het programma gestopt. LIFTOFF kost €799 in de earlybird, daarna €1199. In 6 weken tijd kijken we wat nou echt een merk maakt (en dat is niet je logo), wat je niche is, wat jou uniek maakt en welke kanalen en content er voor gaat zorgen dat je klant niet meer om jou heen kan. Het is heel pragmatisch ingestoken – met wekelijkse video’s en opdrachten, live sessies en een community zodat je gewoon gaat doen en niet blijft hangen in perfectionisme. Het uitproberen en zo snel mogelijk feedback krijgen van je potentiële klanten is veel belangrijker en levert meer succes op dan een ‘perfecte’ lancering.”
Tip: The Lean Start–Up >
3. Met welk verdienmodel verdien je het meeste?
“Met Vandaag Gelukkig, Morgen Succesvol hebben we afgelopen jaren al 2.500 deelnemers mogen helpen en dat zorgt nu voor de meeste inkomsten. De tweede inkomstenbron is LIFTOFF – waar ik 35 deelnemers had in de pilot, en in de tweede ronde 24 deelnemers. Dit is nog heel erg in de opbouwfase en ik moet nu veel content maken en mijn mailinglijst verder opbouwen. Daar zijn nu 500 mensen op ingeschreven en die wil ik eigenlijk naar 1500 mensen hebben.”
4. Wat betekent een sterk merk volgens jou?
“Een merk is niet hetzelfde als een logo. Een logo boeit niemand. Een website ook niet. Mensen komen naar jou voor JOU. Je merk wordt gebouwd vanuit de verhalen die worden verteld over jou, de verwachtingen die mensen hebben en de interactie die jij aangaat. Je eerste klanten haal je binnen door te DOEN. Twee maanden werken aan je logo en visitekaartjes is uitstelgedrag. Weet waar je voor staat en wat jou uniek maakt. Kies een zeer specifieke doelgroep. Durf te kiezen. Dan heb je een sterke propositie en weten mensen waar jij voor staat. Dan kunnen mensen kiezen voor jou in plaats van de concurrent. Helaas vinden veel ondernemers dit spannend; en denken ze meer kans te hebben door alles voor iedereen te zijn. Maar dat is een van de meest risicovolle dingen die je kan doen. Als je kiest voor wie je bent – en voor wie niet – kan je een sterk merk bouwen, met bijpassende waarden en tone of voice, inspelend op wat jouw niche echt nodig heeft.”
5. Wat is je omzetdoel?
“Vorig jaar was dat €200.000. In mijn eerste jaar als zelfstandig ondernemer haalde ik €35.000, het tweede jaar €45.000. Voor het derde jaar wilde ik een grotere groei realiseren. Je hoeft niet in kleine stapjes te denken. Als je grote stappen wilt zetten, moet je groter denken. If you do what you always did, you get what you always got. Het moest anders. Mijn omzetdoel voor 2022 is een half miljoen. Deels om mijn pensioen op te bouwen, maar ook omdat ik een bepaalde lifestyle ambieer. In Nederland is het soms nog not done om dit te zeggen. Maar als je al geen grote doelen durft te stellen, ga je vaak niet opeens meer bereiken.”
6. Hoeveel kosten maak je?
“Van de €230.000 omzet in 2021 hield ik €160.000 over. Ik heb dus ongeveer €70.000 kosten gemaakt. Over de winst betaal je nog belasting, en dan moet ik nog voor mijn pensioen en verzekeringen reserveren. Mensen denken wel eens ‘wauw wat verdien je veel’, maar ik heb ook veel werkzaamheden waarvoor niemand mij betaalt. Als ondernemer zijn niet al je uren declarabel. Al moet je zo snel mogelijk van het uurtje-factuurtje-model afstappen. Het gaat om de waarde die je biedt, niet om hoelang je bezig bent.”
7. Hoe ga je je omzetdoel van €500.000 halen?
“Deels door het programma met Sanny, deels door mijn eigen programma. Ik wil 100 deelnemers in mei. LIFTOFF is schaalbaar. Het bestaat grotendeels uit vooraf opgenomen video’s. Daarnaast geef ik drie keer een live coachingsessie en nodig ik experts uit zoals Meester Leonie en De Huismuts. Ik vind het interessant om te zien hoe zulke grote namen hun aanbod verkopen. Ook zij zijn ooit op nul begonnen. Als je je verschuilt achter de gedachte ‘ja, maar zij hebben veel volgers’, dan ga je er nooit komen. Denk: ‘hoe kan het wel?’ Stel jezelf een eerste omzetdoel, en bereken hoeveel klanten je daarvoor nodig hebt. Dit kan je doorvertalen naar volgers en concrete marketing acties.”
8. Wat motiveert jou? Wat geeft jou zo’n drive?
“Ik heb een hekel aan het maandagochtend gevoel. Als je elke week opziet tegen de maandag, dan moet je iets veranderen! Daarnaast wil ik geen spijt hebben van dingen die ik niet heb gedaan. Ik wil later niet denken ‘had ik maar…’. Daarom leef ik nu. Ik spaar ook heus voor mijn pensioen, maar wil ook nu genieten en tijd doorbrengen met mijn gezin. Sanny en ik willen elk jaar op minipensioen. Een paar jaar terug gingen we overwinteren in Kaapstad. Dit jaar gaan we vijf weken naar Ibiza en waarschijnlijk einde van het jaar weer naar Zuid Afrika. Ik word gemotiveerd door ervaringen die ik wil beleven. Dat werkt bij mij beter dan mezelf straffen als het niet lukt.”
Tip: bekijk de vlogs van Jorg op zijn YouTube-kanaal
9. Wie zijn jouw rolmodellen? Favo boeken of podcasts?
“Tony Robbins vind ik een baas. Op zijn event ben ik gaan inzien dat ik mezelf vanuit een beperkende overtuiging klein hield. Ik was bang om te gaan ondernemen, om voor mijzelf te kiezen en had zo een heel positief verhaal gecreëerd om die keuze maar niet te hoeven maken. Ik zei tegen mezelf: ik ben de beste tweede man in het bedrijf. Tony Robbins heeft dit positief beïnvloed. Tim Ferriss’ boeken – en zijn mindset – vind ik geweldig. Seth Godin echt een koning. Zijn boek ‘De Paarse Koe’ laat zien dat je niet beter hoeft te zijn dan de concurrent, maar anders. Al het mooie ligt buiten je comfortzone. Vind je eigen inspiratiebronnen, en blijf er dagelijks mee bezig. Dan kan je zo groeien en bereiken wat je wilt. Dat gun ik iedereen.”
Meer weten over Jorg? Volg hem op Instagram of zet jezelf op de wachtlijst voor de volgende LIFTOFF >