Ladies en gentlemen, de ton omzet is binnen! Ik vertel je meer over het hoe en waarom van 100000 euro omzet.
OMG. Drie jaar geleden schreef ik voor het eerst op deze blog over 100000 euro omzet per jaar draaien. Maar 2019 werd mijn slechtste jaar ooit, en in 2020 was mijn enige doel om weer fijn rond te komen (met mijn eigen producten en diensten dan). Voor 2021 wist ik dat een ton omzet echt haalbaar was. En meer! Daarom ben ik heel blij dat ik deze maand kan delen dat de 100000 euro omzet al behaald is!
Wat betekent 100000 euro omzet?
Niet veel. Althans, ik ben er heel blij mee hoor. Maar als ik ook 100000 euro kosten had gemaakt, hield ik geen winst over. Omzet is dus niet heilig. Maar zonder omzet sowieso geen winst! Je moet eerst omzet draaien voor je winst kunt maken. Mijn kosten zijn dit jaar nog vrij hoog (ivm Team Snappr en investeringen met Vrije Meid), maar toch houd ik een leuke winst over.
De theorie van 100000 euro
Je kan op veel verschillende manieren 100000 euro omzet per jaar draaien. Bijvoorbeeld door 20 declarabele uren per week te maken à €100 per uur. Dat is €2000 per week, €8000 per maand, dus (bijna) een ton per jaar.
Je kan ook maandelijks acht coachingtrajecten van €1000 per maand verkopen. Of vier coachingtrajecten van €2000 per stuk.
Of iedere maand 80 cursussen van €100 per stuk. Of elke maand één VIP traject van €8000.
Kortom, er zijn meerdere wegen naar de ton per jaar.
Hoe draaide ik 100000 euro omzet?
Bij mij is het een combinatie geweest van coachingtrajecten, cursussen en kleinere producten zoals masterclasses en (e-)boeken. Daarnaast heb ik natuurlijk Snappr, het PR-bureau dat ik met Chantal run. Iets meer dan de helft van mijn omzet kwam uit Vrije Meid. Iets minder dan de helft van mijn omzet kwam vanuit Snappr. Van de omzet van Snappr pak ik overigens slechts de helft; omdat ik 50% eigenaar ben van Snappr.
Het grootste deel van de omzet van Vrije Meid kwam binnen via Freedom Queen, mijn groepstraject. Tijdens dit traject begeleid ik vier maanden lang een groepje ondernemers die niet langer hun tijd willen verkopen, maar een schaalbaar verdienmodel willen opzetten. Zo kan je doorlopend en meer geld verdienen, zonder dat je een plafond bereikt. Uiteraard is daar wel goede marketing voor nodig.
Kosten
Uiteraard zal ik ook even delen hoeveel kosten ik ongeveer heb gemaakt, en waaraan ik dat geld heb uitgegeven. Tot oktober 2021 heb ik maar liefst meer dan de helft van die €100.000 aan kosten gemaakt. Dat lijkt veel, maar er zit een gedachte achter.
Snappr
Het grootste gedeelte van de kosten gaat naar het team van Snappr. We huren daar namelijk maandelijks freelancers in, die het uitvoerende werk doen voor onze klanten. Zelf werken wij alleen nog áán het bedrijf; marketing, sales, administratie, automatisering, etc. We hebben hier bewust voor gekozen, omdat we wilden dat het bedrijf groter werd dan onszelf. Daarbij hebben Chantal en ik ook allebei nog een eigen bedrijf; voor mij is dat Vrije Meid.
Vrije Meid
Bij Vrije Meid heb ik weinig inkoopkosten. Ik verkoop immers veelal diensten en online producten. Toch maak ik ook hier best wat kosten. Dit zijn vooral investeringen. Zo heb ik dit jaar bijna €10.000 uitgegeven aan een businesscoach. Ik heb ook een paar duizend euro uitgegeven aan advertenties; voor meer bereik en retargeting van mijn warme doelgroep. Daarnaast geef ik maandelijks geld uit aan VA’s; virtuele assistenten die mij ondersteunen in mijn bedrijf. En dan heb ik nog kosten aan online tools als een mailprogramma, boekhoudprogramma, online leeromgeving, websites, server, etc.
Kortom, ook bij online ondernemen maak je kosten. Ik zie dit echter meer als investeringen. Als mijn omzet volgend jaar verdubbelt, groeien mijn kosten niet per se mee. Veel kosten blijven gelijk. Mijn kosten worden dus relatief lager, mijn winst hoger.
Hoe haalde ik al die klanten binnen?
“Omzet zegt niets” vind ik altijd een beetje kort door de bocht. Het is namelijk best een kunst om voor 100000 euro aan verkopen te realiseren. Vind maar eens zoveel klanten! Of krijg een aantal klanten zo ver om jou goed geld te betalen! Als je je omzet wilt laten groeien, zul je daar toch echt een bepaalde strategie voor moeten hebben. Het gaat niet vanzelf. En niet iedereen lukt het.
Ik heb diverse manieren van marketing die mij klanten opleveren.
- Bloggen (SEO)
- Podcasten
- Instagram (en andere social media)
- Social advertising
- PR (in de media)
- E-mailmarketing
Bloggen en podcasten
Bloggen doe ik elke week, en veel mensen vinden mijn blogs via Google. Zo bereik ik dagelijks nieuwe mensen zonder dat ik dagelijks online hoef te zijn. Voor podcasten geldt ongeveer hetzelfde. Ik post elke week een nieuwe podcastaflevering, maar mensen vinden mij dagelijks via Spotify of een ander kanaal.
Op Instagram ben ik wel bijna dagelijks actief. Dit zie ik meer als top of mind blijven en engagen met mijn doelgroep.
Adverteren
Ik heb dit jaar veel geadverteerd, om nieuwe mensen te bereiken en om mijn warme doelgroep te retargeten met relevante producten.
PR
Daarnaast kom ik regelmatig in de media. Ik word vaak gevraagd door journalisten die mij willen interviewen over locatie-onafhankelijk werken of een schaalbaar verdienmodel. Dit is niet alleen goed voor mijn bereik, maar ook voor mijn expertstatus.
E-mailmarketing
Tot slot doe ik aan e-mailmarketing. Ik verstuur elke week een mailing met mijn beste blog of een andere leuke tip. Soms promoot ik ook een cursus of ander product, bijvoorbeeld tijdens een lancering of actie. Mijn maillijst groeit elke dag doordat mensen zich via mijn blog inschrijven voor mijn gratis e-book.
En nu?
Ik ben tevreden! Zeker als ik bedenk dat ik dit jaar een dag per week aan mijn tweede boek heb gezeten, wat mij financieel nog niets heeft opgeleverd natuurlijk. Met vier dagen in de week binnen tien maanden 100000 euro omzet draaien, dat vind ik niet slecht. Ik kan onder andere zoveel werk verzetten omdat ik met een team werk, zowel bij Snappr als Vrije Meid. Dat is een bewust keuze. Als ik alles zelf zou doen, zou ik zeker het dubbele aantal uren werken. Dan houd je meer winst over, maar ook een burn-out denk ik. Dat is het me zeker niet waard. Ik ben gaan ondernemen voor de vrijheid. Dat is en blijft het belangrijkste. En daar kan geld aan bijdragen, maar tijd ook!
Verwachtte cijfers heel 2021
Dit jaar denk ik op ongeveer €120.000 omzet uit te komen, en circa €60.000 winst. Daar ben ik meer dan content mee. In 2020 draaide ik namelijk nog ‘maar’ €80.000 omzet en €40.000 winst. En in 2019 draaide ik slechts €35.000 omzet en €15.000 winst. Een mooie groei in twee jaar!
Belastbaar inkomen
N.B. Over die €60.000 beoogde winst moet ik nog inkomstenbelasting betalen. Ik heb een eenmanszaak, dus ik volg de formule: omzet – kosten = winst. Dit is je belastbaar inkomen als zzp’er.
Doelen 2022
Voor 2022 heb ik nog geen concrete financiële doelen. Ik verwacht daar in december een blog over te publiceren. Tegen die tijd heb ik nagedacht over wat ik wil ik 2022, hoe geld daar aan kan bijdragen, en welke doelen ik wil en kan stellen.
Maakt geld gelukkig?
Mijn geluk hangt niet af van meer omzet. Het gaat er uiteindelijk vooral om hoe je die ton verdient, en wat je met die ton doet. Ik doe wat ik leuk vind en kan met mijn geld weer meer leuke dingen doen. Dat is fijn! Maar op een gegeven moment maakt meer geld echt niet gelukkiger. Waar het mij dan (en nu al) om gaat, is de impact die ik maak. Als twee ton omzet betekent dat ik twee keer zoveel klanten heb geholpen, dan ben ik daar heel blij mee.
Stay tuned!
Ga jij de 100000 euro omzet halen dit jaar?