Wil jij beter gevonden worden in de zoekmachines? Check dan deze vier tips van SEO-expert Manouk Keurntjes.
Door Manouk Keurntjes van School of SEO
SEO is een van de meest waardevolle marketingmethodes. Waarom? Omdat we in een kennismaatschappij leven – en wij steeds meer informatie in ons willen opnemen. Wij lopen rond met een broekzak vol informatie (smartphones) en het gebruik van de zoekmachines verhoogt ieder jaar. Wees eerlijk: jij zoekt toch ook meerdere keren per dag (of uur!) het antwoord op je vragen via de zoekmachines?
Intentie organische bezoekers
Er is een groot verschil tussen de intentie van organische en betaalde bezoekers op je website. Bezoekers vanuit advertenties (betaalde bezoekers) weten vaak nog niet precies wat zij zoeken. Door de advertentie worden zij getriggerd om te klikken omdat het hen aanspreekt. Organische bezoekers belanden op je website omdat zij weten wat zij willen. Wanneer je organische bezoekers op je website hebt betekent dit dat zij jouw aanbod zoeken. En dat maakt organisch verkeer heel erg waardevol. Bovendien is het gratis!
Passief verkopen?
Stel: jij hebt een digitaal product beschikbaar in jouw webshop. Hoe zou je het vinden als het product ‘zichzelf verkoopt’ omdat je website hoge posities heeft op de juiste zoekwoorden? Bij een digitaal product kan dit betekenen dat je een passief inkomen genereert terwijl je helemaal niets doet.
De volgende vier tips kunnen jou helpen om je vindbaarheid in de zoekmachines naar het volgende niveau te tillen.
Tip 1. Zonder zoekwoordenanalyse geen SEO-strategie
Je komt er niet onderuit: het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse. Mijn tip is om de gratis variant van UberSuggest te gebruiken. Dit is een SEO-tool waarmee je heel eenvoudig de juiste zoekwoorden kunt vinden. Ook geeft deze tool contentsuggesties, oftewel slimme insteken voor je SEO-artikelen.
Duik bij het begin van je SEO-avontuur diep in de zoekwoordenanalyse. Bekijk de zoekwoorden van je concurrenten (dit kan ook met UberSuggest!), zoek synoniemen en bekijk welke zoekwoordensuggesties Google geeft. Hierdoor krijg je een compleet beeld van alle zoekwoorden waar je je strategie op kunt inzetten.
Tip 2. Schrijf alleen over jouw specialisme
Het algoritme van de zoekmachines draait om het vertonen van de website met de meeste expertise over het gezochte onderwerp. Ik raad je daarom aan om alleen te schrijven over onderwerpen waar jij alles over weet. Want alleen dan kun je kwalitatieve content genereren voor jouw gewenste doelgroep.
Wil je toch SEO-artikelen schrijven over onderwerpen waar je niet alles van weet? Schakel dan een expert in op het gebied, en zorg dat de naam van deze persoon verbonden is aan de content. Hierdoor ziet de zoekmachine dat je een expert hebt gevraagd om ervoor te zorgen dat jouw content altijd kwalitatief en relevant is.
Tip 3. Werk aan je PR
Linkbuilding – het ontvangen van relevante links van externe websites – blijft een van de beste methodes om je SEO-kracht te verhogen. Werk daarom actief aan je PR door bijvoorbeeld gastblogs te schrijven en geïnterviewd te worden over je expertise door andere platformen. Vaak wordt er een link naar jouw website geplaatst – waardoor jouw rankings in de zoekmachines een boost kunnen krijgen.
Tip 4. Wees actief op social media
Zoekmachine-optimalisatie en social media zijn nauw met elkaar verbonden. Zoekmachines kijken tegenwoordig ook naar je social media activiteiten, oftewel je social signals. Hoe meer kwalitatief verkeer er vanuit je social media posts komen naar je website, hoe meer waardering je krijgt vanuit de zoekmachines.
Conclusie
Zoals je wellicht uit dit artikel hebt kunnen halen draait het bij SEO om het leveren van kwalitatieve en relevante content. Houd dat bij je communicatie activiteiten in je achterhoofd om bij al je marketing werkzaamheden je SEO op orde te krijgen en behouden. Want je online vindbaarheid is kostbaarder dan je denkt!
Meer weten? Ga naar School of SEO om meer te leren over de mogelijkheden van zoekmachine optimalisatie.
Uber Suggest kende ik nog niet, thanks voor de tip!