Je kan Pinterest ook inzetten voor je bedrijf. Pinterest marketeer Dionne Knooren geeft tips.
Pinterest is een kanaal dat nog vaak vergeten wordt door ondernemers en dat is zonde, want het bereik dat je genereert via dit kanaal is enorm. Dit heeft een aantal redenen: het organische bereik is in verhouding met andere social media platformen heel groot, de houdbaarheid van een pin is veel hoger dan bijvoorbeeld een Facebook-post en de concurrentie is veel lager. Maar hoe kun je Pinterest inzetten voor je bedrijf? Waar begin je, waar moet je aandenken en hoe kun je zelfs geld verdienen met Pinterest? Je leest het in deze blog!
Even voorstellen
Voordat we de diepte induiken, is het wel leuk om even te vertellen wie ik ben. Mijn naam is Dionne, 28 en werkzaam als Pinterest marketeer en eigenaar van het platform Ondernemen als een baas. In 2017 ben ik begonnen met Pinterest en ik merkte dat ik heel veel potentiële klanten naar mijn websites trok via Pinterest. Omdat nog maar weinig mensen weten hoe je dit voor elkaar bokst, heb ik in 2019 het e-book ‘Haal alles uit Pinterest’ geschreven en onlangs heb ik mijn bedrijf op het gebied van Pinterest-Marketing gelanceerd om andere ondernemers te helpen met Pinterest (advertising).
Over Pinterest
Pinterest is een ideaal kanaal om je producten, diensten of blogs onder de aandacht te brengen bij een grote doelgroep. Het platform stijgt enorm in populariteit en telt wereldwijd steeds meer gebruikers. In vergelijking met Facebook is het nog steeds een kleine speler, maar de verwachting is dat het platform de komende jaren alleen maar groeit. Pinterest deelde begin augustus hun bedrijfsresultaten. Daaruit bleek dat ze een heel goed kwartaal gedraaid hadden met als gevolg dat de prijs van hun aandelen in de lucht schoten. Drie keer raden wie er Pinterest-aandelen heeft? 😉
Pinterest als zoekmachine
Als je door Pinterest scrolt zie je heel veel afbeeldingen, gifjes en video’s en dat is precies waar dit platform omdraait: visuele content. En hoewel vaak gedacht wordt dat Pinterest een social media kanaal is zoals Facebook, is dat niet zo. Pinterest richt zich namelijk op SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Je kunt het dan ook beter vergelijken met Google, maar dan met plaatjes.
Hoe werkt het?
Als je Pinterest wilt inzetten ter promotie van je bedrijf, is het belangrijk dat je pins maakt. Pins van je producten, pins van de diensten die je aanbiedt of pins van de blogs die je geschreven hebt. Door voor elk product, dienst of blog twee langwerpige, rechthoekige pins te maken in de 2:3 verhouding (ideale afmeting van een pin), aan elke pin een uitgebreide SEO(!) beschrijving toevoegt en deze vervolgens deelt via Pinterest, heb je de eerste stappen gezet om te starten met het creëren van awareness voor jouw bedrijf. De reden dat je altijd minimaal twee pins maakt voor elk product, dienst of blog, is dat je op die manier kunt A/B testen en kunt kijken op welke soort foto’s je doelgroep beter op reageert.
Voor je begint
Het is verstandig om te checken of je account wel voldoet aan alle eisen. Dit wil zeggen: is je profiel SEO-proof, komen de belangrijkste keywords terug in je titel, biografie en in de verschillende borden? Zijn je Pinterest borden SEO geoptimaliseerd? Heb je genoeg pins staan in elk bord en houdt je rekening met de 70/30 regel? En is je website wel geclaimd en dus gekoppeld aan je Pinterest account? Er zijn allerlei belangrijke stappen die je moet zetten als je succes wilt boeken met Pinterest. Mocht je niet weten waar je allemaal op moeten letten, deze Pinterest checklist gaat je daarbij helpen.
Traffic genereren
Zodra je Pinterest-account goed staat en je ondertussen al de nodige pins hebt gemaakt, zul je merken dat je steeds meer traffic vanuit Pinterest naar je website krijgt. Door telkens als je een nieuw product, dienst of blog publiceert twee pins te maken en deze in te plannen via bijvoorbeeld Tailwind, voeg je telkens nieuwe content toe. En dat vindt Pinterest leuk. Daarnaast bereik je steeds meer potentiële klanten met je pins.
Het duurt wel even voordat je veel traffic naar je website krijgt. Aan het begin moet je veel re-pinnen en zorgen dat er genoeg content op je Pinterest account staat. Na een maand of twee zul je merken dat je steeds meer verkeer via Pinterest naar je website trekt. Uiteindelijk – nadat je eigen pins ook gere-pind worden door andere mensen – gaat het verkeer dat via Pinterest naar je website komt alleen maar stijgen. Voor je het weet komen er dagelijks honderden bezoekers naar je website via Pinterest.
Online zichtbaarheid
Naast het feit dat je natuurlijk heel veel potentiële klanten naar je website trekt, is het natuurlijk ook de plek om te bouwen aan de online zichtbaarheid van je bedrijf. Zie het als een online etalage waar je producten, diensten of blogs kunt promoten. Door de lange houdbaarheid (duur dat een pin rond blijft circuleren in het algoritme), is het ook een hele duurzame manier van bouwen aan je online zichtbaarheid. Als voorbeeld: een Facebook post is na 16 minuten alweer verdwenen uit het algoritme, terwijl een pin makkelijk 6 maanden rond blijft hangen.
Geld verdienen met Pinterest
Veel mensen weten niet dat je geld kunt verdienen met Pinterest. Stel je: je hebt een product of dienst waar je helemaal enthousiast over bent, dan kun je daar een pin van maken met een affiliate marketing link erin. Voordat je daar een affiliate link van kunt maken, moet je onderzoeken bij welk affiliate netwerk het desbetreffende bedrijf aangesloten is. Zodra je dat weet, kun je lid worden van het affiliate netwerk. LinkPizza is een voorbeeld van een overkoepeld affiliate netwerk. Hier zijn meer dan zeven netwerken bij aangesloten waarvoor de kans vrij groot is dat het bedrijf er tussen staat.
Hoe werkt het?
Zodra je toegang hebt tot het affiliate marketingprogramma, is het belangrijk dat je van die link naar het product of de dienst een affiliate link maakt. Dit kan heel eenvoudig via de deeplink generator. Vervolgens kun je via Pinterest een pin maken. Zodra je de affiliate link plakt in Pinterest, pakt hij automatisch de afbeelding die bij het product of dienst hoort. Door vervolgens een uitgebreide SEO-omschrijving toe te voegen aan je pin en te delen, ben je klaar! Nu is het wachten totdat iemand iets via jouw pin koopt. Let wel op: niet elk affiliate marketingprogramma staat het toe om via social media of Pinterest affiliate marketing links te delen. Check daarom altijd wat de voorwaarden zijn.
Heb geduld
Als je maar een paar pins met een affiliate link hebt gemaakt, ga je niet meteen heel veel verdienen met affiliate marketing. Daarnaast duurt het ook even voordat je pins in het algoritme worden meegenomen. Dus een beetje geduld is belangrijk. Zelf heb ik zo’n jaar geleden heel veel pins met affiliatie link gemaakt en ondertussen verdien ik gemiddeld zo’n €75,- per maand via Pinterest. Niet verkeerd en lekker passief. 😉
Deze blog is geschreven door Dionne Knooren.
Gebruik jij al Pinterest voor je bedrijf?