Hoe kan je een ton per jaar verdienen? Dat willen we allemaal wel! Debra van der Heide (26) van Instagram-marketingbureau dsocials verdient gemiddeld 10K per maand en doet een (kas)boekje open.
In deze rubriek interview ik elke maand een vrouwelijke ondernemer die (ongeveer) een ton per jaar verdient. Want dat willen we allemaal wel! Hoe doe je dat nou? Dit is hoe Debra van der Heide, de ondernemer achter Instagram-marketingbureau dsocials, ruim een ton per jaar omzet.
1. Kan je je even voorstellen? Wie is Debra van der Heide?
“Ik ben Debra van der Heide van dsocials en heb mijn eigen Instagram-marketingbureau. Ik help voornamelijk vrouwelijke ondernemers en zzp’ers om zichzelf online te (durven) laten zien. Via Instagram kan dat op een laagdrempelige, authentieke manier, zodat ze hun ideale klanten aantrekken. Ik woon samen met mijn vriend, hond en twee katten in Breda. Ik ben gek op sporten en bier.”
2. Wanneer en waarom besloot je ondernemer te worden?
“Ik ben in november 2018 gestart met ondernemen, toen nog naast mijn toenmalige baan. Ik deed de marketing bij een bedrijf in tuinmeubelen. Met Instagram was ik al jaren bezig voor mijn plezier. Nooit gedacht dat ik daar mijn werk van kon maken. Het ondernemersballetje ging rollen toen iemand mij benaderde of ik advies kon geven bij het opzetten van haar merk. Ze wilde mijn hulp bij Instagram. Ik dacht: he, er is markt en ik vind dit leuk. Ze is nog steeds mijn klant.”
3. Hoe is je ondernemersreis van toen tot dit moment verlopen?
“In oktober 2018 schreef ik mij in bij de KVK, in november 2018 begon ik aan mijn eerste klus. In januari 2019 kon ik al een dag minder gaan werken, en al snel twee dagen minder. In juni 2019 ging ik alleen naar Bali. Ik verdiende toen al genoeg om te kunnen stoppen in loondienst, maar ik durfde niet. Op Bali hakte ik de knoop door. Ik ben in september 2019 fulltime gaan ondernemen. Dat is dus nog geen jaar geleden, maar het voelt al veel langer. Met Instagram ben ik natuurlijk al zeven jaar geleden begonnen.”
4. Welke verdienmodellen heb jij?
“Als eerste heb ik twee Instagram-cursussen gemaakt: een voor beginners en een voor gevorderden. Daarnaast heb ik nu een ‘echte’ online cursus. Dit is echt een grote cursus, heel uitgebreid. Ik ben ik ook 1-op-1 in te huren, al dan niet gecombineerd met de grote cursus. Mijn Instagram-cursussen kosten nog geen €100, mijn grote cursus is ruim €400 en met 1-op-1-begeleiding erbij bijna €1200. Begeleiding los kost €300 per sessie.”
5. Wat is de omzet van jouw bedrijf?
“Mijn omzet ligt sinds begin 2020 tussen de €9000 en €12.000 per maand. Toen ik in september 2019 voor mezelf verder ging, draaide ik al €7000 omzet per maand. Op jaarbasis zal ik dus ruim boven de €100.000 omzet zitten.”
6. Wat zijn gemiddeld je kosten per maand? Welke kosten maak je?
“Ik heb een marketingbureau dat mij helpt met mijn social advertising. Daar betaal ik ongeveer €800 voor. De advertentiekosten zelf bedragen ongeveer €1000. Ik heb een PR-bureau dat €1225 per maand kost. Dan heb ik nog wat losse programma’s waar ik voor betaal, zoals Mailblue en Webinargeek (samen ongeveer €200-€300). En dan heb ik een VA voor €100-€200 per maand. Totaal dus ongeveer €3500 aan kosten per maand. Dit betekent €5500-€8500 euro per maand bruto winst. Daar moet ik natuurlijk nog inkomstenbelasting over betalen.”
7. Welk product/welke dienst verkoopt het beste? En welke levert het meeste op?
“Mijn grote traject (cursus + begeleiding) levert mij het meest op. Ik hoef daar minder van te verkopen. Mijn Instagram tiendaagse is meer voor de massa. Ik verdien ongeveer even veel aan beide cursussen, maar van het een hoef ik daarvoor minder te verkopen dan van het andere.”
8. Hoe vind jij nieuwe klanten? Hoe zorg je voor een stabiele flow in je inkomsten?
“Het is een combinatie van aanwezig zijn op Instagram, mijn podcast, adverteren, PR, webinars en emailmarketing. Ik probeer content te maken die ervoor zorgt dat mensen terugkomen, dat ze mijn content gaan delen en mij weer taggen. Ik heb vooral in het begin veel energie gestoken in zichtbaar zijn. Nu is het stabiel en komen mijn klanten van meerdere kanten. Veel klanten stromen door van de tiendaagse naar mijn Instagram-cursus Social Growth en door naar mijn grote cursus. Al kopen er soms ook mensen direct mijn grote cursus. De meeste klanten kennen mij via Instagram of hebben mijn gratis weggever gedownload. Daar zit een mailfunnel achter. Als mijn klantenstroom instort, weet ik precies aan welke knoppen ik kan draaien.”
9. Hoeveel uur in de week werk je?
“Ik werk circa 20-25 uur per week. Al zie ik Instagram vaak niet als werk, dat doe ik er ook nog bij. Misschien is 30 uur per week dus realistischer. Ik besteed mijn meeste uren aan marketing. Mijn cursussen zijn passief. De 1-op-1’s kosten mij ook harde uren, dat is niet schaalbaar. Daarom wil ik maximaal vijf 1-op-1-klanten per maand begeleiden.”
10. Wie inspireert jou op het gebied van geld?
“Het boek ‘The 4 Hour Work Week’ van Timothy Ferriss. Dat gaat vooral over automatiseren en afstappen van de 9-tot-5-norm. Sinds ik onderneem reis ik zelf ook graag. Vroeger vond ik dat eng en spannend. Het ondernemen heeft mij een ander mens gemaakt. Dankzij mijn werk kan ik weg wanneer ik wil, maar ik doe dat niet altijd. Het is al fijn om mijn eigen tijd in te delen, zeker nu ik een hond heb. Qua podcasts inspireert die van Tony Robbins mij enorm. Gewoon doen en zien wat er gebeurt!”
11. Welke financiële doelen heb je voor komende jaren?
“Ik wil mijn huidige business verdubbelen. Daarna komen er vast weer nieuwe doelen. Ik hoef niet per se naar een miljoen of tien mensen in dienst. Er is meer dan werk. Ik ben 26 jaar, ik wil niet alleen maar werken. Dat deed ik wel toen ik net mijn bedrijf was begonnen. Vrienden snapten niet altijd dat ik zoveel met werk bezig was, maar ik had een doel: volledig voor mezelf kunnen werken en vrijheid kweken.”
12. Hoe zou je je money mindset omschrijven?
“Toen ik voor mezelf begon dacht ik: ‘als ik €3000 omzet ben ik gelukkig.’ Dat werd meer. De groei van mijn bedrijf heeft mij niet veranderd. Ik zie het niet als iets heel groots, ik ben heel nuchter. Geld is niet bepalend voor mijn geluk. Natuurlijk is het een leuk middel om een huis te kopen, te reizen en leuke dingen te doen. Die dingen vind ik belangrijker dan een dikke auto. Hoe fijn is het om spontaan op reis te kunnen als je daar zin in hebt? Soms ben ik wel bang: hoe houd ik deze groei vast? Corona was ook eng. Maar als ondernemer vind je wel weer een weg. Ik geef steeds makkelijker geld uitvoor mijn werk. Privé is dat lastiger. Een nieuwe auto is een kostenpost, geen investering. Ik investeer liever in crypto’s.”
13. Wat denk jij dat veel ondernemers tegenhoudt om (financieel) succesvol te zijn?
“Ik denk dat ze vaak blijven hangen in een bepaalde bubbel. Ze merken dat het niet goed gaat, maar ondernemen geen actie. Ze houden teveel vast een hoe het is. Vraag hulp als het nodig is. Bespreek dingen met andere ondernemers. Als iets niet werkt, moet je ermee kappen. Als er bij mij na twee maanden niets verbetert, en ik heb alles geprobeerd, dan ga ik iets anders doen. Kijk naar andere succesvolle ondernemers: hoe komt het dat zij succesvol zijn? Wees niet afgunstig, kijk wat je kan leren. Ken jezelf en weet wat je krachten zijn. Dat maakt je uniek. Wees authentiek en zet het strategisch in.”
Meer weten? Volg Debra van der Heide op Instagram of check haar website.
Wat knap dat ze al zo snel voor 100% voor zichzelf kon beginnen!