Ondernemen is iets anders dan freelancen. Deze tien signalen herken je alleen als je ondernemer bent geworden.
Bijna vier jaar geleden begon ik voor mezelf. Ik ging werken als freelance pr-adviseur en blogger. Inmiddels ben ik ondernemer en heb ik twee eigen bedrijven (Vrije Meid en Snappr). Hoe ik nu onderneem is anders dan hoe ik begon met freelancen. Misschien herken jij dit ook wel. Zo niet, dan zet ik de tien verschillen, de tien signalen voor je op een rij. Ben jij freelancer of ondernemer?
Het verschil tussen freelancen en ondernemen
Om eerlijk te zijn zag ik vier jaar geleden het verschil niet echt. Als freelancer was ik toch ook ondernemer? Ik was toch zelfstandige? Inmiddels zie ik de groei die ik heb doorgemaakt, en de dingen die nu anders gaan dan toen ik freelance’te. Niet alleen verhuur je bij freelancen jezelf aan andere bedrijven, en heb je als ondernemer een eigen bedrijf met klanten, maar zijn er nog een paar verschillen. Als je ook van freelancer naar ondernemer bent gegaan, herken je deze fases vast.
1. Je hebt een eigen product of dienst ontwikkeld
Toen ik net als freelancer begon, pakte ik alles aan wat op mijn pad kwam. Of ik social mediateksten kon schrijven? Foto’s kon maken voor social? Blogs kon schrijven? Of PR voor iemand kon doen? Ja hoor! Ik deed van alles, had nog geen eigen producten of diensten. Zo danste ik naar iedereens pijpen.
Inmiddels weet ik wat ik te bieden heb. Met Vrije Meid bied ik e-books aan. Daarnaast heb ik een prijslijst voor bedrijven die willen samenwerken. Met Snappr hebben we een workshop, cursus en retainer ontwikkeld. Natuurlijk is die een beetje te personaliseren, maar als iemand opeens om een reeks blogs vraagt, gaan we die niet opeens maken.
2. Je bent van het uurtje-factuurtje-model afgestapt
Als freelancer verhuurde ik mezelf voor een x bedrag per uur. Soms maakt eik een pakketprijs of werkte ik met een dagtarief. Maar feit blijft dat ik betaald kreeg voor mijn eigen inspanningen. Als ik een dag niet werkte, kwam er ook niets binnen.
Als ondernemer verkoop je niet meer je eigen uren. Je verkoopt een product of dienst, dat los staat van jouw eigen tijd. Als ik aan tien mensen een workshop geef, verdien ik veel meer dan mijn voormalige uurtarief. Wanneer iemand mijn cursus afneemt, hoef ik alleen het 1-op-1-gedeelte nog ‘zelf te doen’. En aan mijn e-books heb ik helemaal geen werk meer. Ik heb mijn tijd – deels – losgekoppeld van mijn bedrijf.
3. Je hebt een team
Klanten komen voor mijn bedrijf, voor mijn producten en diensten. Niet per se meer voor mij. Mijn bedrijven zijn groter dan mijzelf. Niet alleen door mijn eigen tijd los te koppelen van mijn inkomen, maar ook doordat ik tegenwoordig met een team werk.
Overigens begon ik al vrij snel met werken met een team. Als ‘freelancer’ bouwde ik al binnen een jaar mijn eigen team, zodat ik meer werk kon aannemen dan ik in mijn eentje aankon. Ik coördineerde alles, pakte een marge en proefde zo al een beetje van het ondernemen.
4. Je hebt een duidelijke visie en missie en heldere doelen
Om eerlijk te zijn deed ik de eerste twee jaar als freelancer maar wat. Ik had niet echt een doel. Het ging best goed en ik wist niet goed wat ik nog meer zou willen.
Inmiddels weet ik veel beter waarom ik doe wat ik doe, waar ik heen wil met mijn bedrijf, en heb ik scherpe doelen gesteld. Ik denk dat dit nodig is om een succesvolle ondernemer te zijn, terwijl je als freelancer ook succesvol kunt zijn zonder enige strategie.
5. Je durft te investeren
Als freelancer maakte ik weinig kosten. Mijn team was mijn eerste investering. Later ging ik een werkplek huren. En daarna durfde ik te investeren in grote events, coaching en zelfs een eigen kantoor.
Als ondernemer hoort investeren erbij. Waar ik als freelancer al vanaf maand een zo’n beetje rondkwam, kan je als ondernemer niet verwachten dat je bedrijf meteen goed loopt. Daar is meer tijd voor nodig, maar als het eenmaal loopt, kan het veel harder groeien.
6. Je bedrijf is schaalbaar
Als freelancer zit je vol als je al je uren verkocht hebt. Voor mij betekende dit ongeveer 20 declarabele uren per week, want je moet natuurlijk ook nog administratie, marketing, etc. doen. Met een uurtarief van 100 euro per uur, zet je dan maximaal 8.000 euro per maand om. Niet slecht. Maar er is meer!
Als ondernemer heb je een bedrijf dat los staat van jou, en dus veel groter kan groeien. Een bedrijf dat schaalbaar is, kan veel meer klanten aan dan jij in je eentje aan kan met 20 declarabele uren. Laat die klanten maar komen!
7. Don’t be the smartest person in the room
Dit klinkt een beetje arrogant, maar de laatste tijd heb ik steeds vaker het gevoel dat ik niet zoveel meer kan leren van allerlei events en tips. Ik hoor simpelweg al vier jaar deze tips en adviezen, en inmiddels heb ik al die dingen wel toegepast. Ik ben toe aan meer!
In plaats van inspiratie-events, investeer ik nu dus liever in 1-op-1-sessies. In plaats van een coworking space voor vrouwelijke zzp’ers, huur ik nu een eigen kantoor in een verzamelpand voor bedrijven. Ik wil me weer omringen met mensen die verder zijn dan ik. Dan kan ik weer groeien!
8. Je vindt dingen die je vroeger eng vond niet meer eng
Een eigen kantoor huren, personeel aannemen, geld investeren, grote doelen stellen… Als freelancer leken deze dingen mij vrij eng, maar inmiddels draai ik mijn hand er niet meer voor om. Na vier jaar voor mezelf werken, worden sommige dingen steeds normaler.
Nu ik ondernemer ben durf ik groot te dromen. En hoe vaker je droomt, hoe meer je kan visualiseren. Wie visualiseert, zie het echt voor zich. En hoe vaker je dat doet, hoe meer je aan dingen gaat wennen. Nu vind ik het dus niet meer eng om een kantoor te huren, of straks mijn eerste werknemer in dienst te nemen.
9. Je hebt een salesstrategie
Als freelancer reageerde ik af en toe op oproepjes voor klussen. De rest van mijn werk kwam via via op mij af. Ik dacht er niet teveel over na. Het kwam als het kwam.
Inmiddels weet ik heel goed waar mijn verkeer vandaan komt, en hoe ik bezoekers omzet in klanten. De meeste bezoekers komen via Google op mijn site terecht, en via gratis weggevers kan ik ze vaak binnenhalen als klant. Dat hoeft niet bij iedere bezoeker, maar ik weet welke weg de meeste mensen doorlopen voor ze klant worden. Ik heb kortom inzicht in de customer journey, en heb een soort funnel gemaakt om ze te laten converteren.
10. Je weet steeds beter en sneller wat niet werkt
Als ondernemer ben je nooit te beroerd om iets te proberen, maar na al die jaren ervaring weet je inmiddels ook steeds beter wat niet werkt. Je kan sneller verdienmodellen uitproberen en sneller beslissen of iets wel of niet werkt. Nieuw e-book of online cursus? Dat schud je in een week uit je mouw. Om het met hetzelfde tempo te elimineren als het niet blijkt te werken.
Alles wordt makkelijker als je het al eens gedaan hebt. Daarom kan je snel nieuwe projecten opstarten, maar ben je ook niet bang om te stoppen als het tegenvalt. Van elke tien ideeën die je hebt, breng je er vijf in werking, en blijken er twee succesvol. Je focust je op die succesvolle twee, en staat niet langer stil bij de acht andere ideeën.
Zzp’er worden: goede start
Wat mij betreft is er geen shortcut naar succes. Ik ben eerst freelancer geworden, en daarna pas ondernemer. Voor mij was freelancen een ideale oefening voor het ondernemen dat ik nu doe. Ik zou het dus zeker aanraden om eerst zzp’er te worden, en later pas te gaan ondernemen.
Lees hier mijn tips voor als je gaat freelancen
Herken jij alle signalen? Ben jij een ondernemer?