Wil jij een succesvolle blogger worden en van jouw blog een echte business maken? Deze tips kreeg ik op Traverse, een jaarlijke travel influencers conference.
Bloggen is niet nieuw. Bijna 10 jaar geleden begon de hype. Destijds was er nog geen groot geld mee te verdienen. Hoe anders is dat anno 2019. Er zijn talloze bloggers – en andere influencers – die meer dan goed rondkomen met hun geesteskind. Toch blijkt het in de praktijk nog niet zo makkelijk om een succesvolle blog van de grond te krijgen. Daarom hier zes tips: zo maak je van je blog een money making business!
Travel influencers conference
Ik kreeg deze tips op Traverse, een conferentie voor travel influencers en bestemmingen / brands uit de reisindustrie. Het was mijn derde keer Traverse. De conferentie vond dit jaar plaats in Trento, Italië. Vorig jaar werd het event gehouden in Rotterdam. In 2017 was ik in Londen. Een aanrader voor iedere blogger (in de dop), influencer of professional uit de reisbranche. Hier mijn tips:
1. SEO is key
SEO (Search Engine Optimization) is veruit de beste manier om – veel – bezoekers naar je site te trekken. Door je blog te optimaliseren voor Google, kom je hoger in de zoekresultaten terecht. Zodra jij op de eerste pagina (of eerste plek) terecht komt, zullen je bezoekersaantallen flink toenemen.
Hoe doe je dat? Er zijn honderden websites waar veel over SEO te vinden is. Het is een complex onderwerp, en constant in ontwikkeling. Het belangrijkste: schrijf goede, waardevolle artikelen. Liefst zo informatief en specifiek mogelijk. En blijf updaten. Niets zo killing als een artikel dat niet meer klopt.
Zorg ook voor backlinks naar jouw blog, bijvoorbeeld door te gastbloggen voor andere, grotere sites. Of laat je interviewen!
Tip: lees hier meer over het krijgen van free publicity
2. Writing still matters
Google is king, maar goed schrijven is queen! Wie denkt dat je als blogger anno 2019 enkel nog puur informatieve stukken moet schrijven, heeft het mis. Je mag heus nog wel leuk, mooi, grappig of verhalend schrijven. En het een hoeft het ander niet uit te sluiten! Ook een SEO-stuk kan prachtig geschreven zijn, en een award winning blog kan ook goed gevonden worden in Google.
Hoe schrijf je mooie, unieke stukken? Door allereerst te kiezen voor bijzondere bestemmingen. Met een algemene blog over Bali ga jij echt niet de oorlog winnen. Daar is – ook op SEO-vlak – al zoveel over geschreven! Kies liever voor een onbekendere bestemming, of ga voor een specifieke buurt, verrassende activiteit of nieuwe invalshoek.
Vergeet ook niet je zintuigen te gebruiken bij het schrijven van een artikel. Beschrijf niet alleen de feiten, of wat je ziet, maar ook hoe het rook, wat er gebeurde, wat je hoorde. Zo neem je de lezer echt mee op reis.
3. Be personal
De meeste lezers komen alleen terug als je ze een stukje persoonlijkheid geeft. Dat is – naast een briljante schrijfstijl, zie punt 2 – het enige dat van bezoekers fans maakt. Informatie is overal tegenwoordig. Mensen gaan je volgen omdat jij jij bent!
Wees dus vooral een beetje persoonlijk op je blog. Dit betekent niet dat je alles hoeft te delen. Wel dat je bijvoorbeeld een stelling durft in te nemen over veelbesproken onderwerpen. Durf een mening te hebben over het klimaat, over Trump (of Baudet), over activiteiten met dieren of over vlees eten. Niet al je artikelen hoeven SEO-posts te zijn. Wissel af met meer persoonlijke artikelen en je zit gebakken.
Zeker in tijden van robotisering is het goed om creatief en persoonlijk te blijven. Dat valt niet te automatiseren.
4. Instagram voor je merk
Instagram zorgt doorgaans niet voor de meeste traffic naar je blog. Ten eerste omdat je de swipe up-functie pas krijgt vanaf 10.000 volgers. Ten tweede omdat Instagram primair niet bedoeld is voor traffic. Instagram heeft veel liever dat je op het platform zelf blijft. Waar het wel goed voor is? Branding! En een betrokken fan base.
Om die betrokken fan base te krijgen, moet je meer doen dan mooie foto’s posten. Engagement is het allerbelangrijkste. Als jij wilt dat mensen je foto’s liken en erop reageren, dan zal je dat ook bij anderen moeten doen. Sterker nog, besteed liever het grootste gedeelte van je tijd op Instagram aan engaging met anderen, niet aan je eigen foto’s.
Gebruik ook de andere, nieuwe functies van Instagram. Denk aan Stories, IGTV en live gaan. Deze content wordt vaak nog gepusht in het begin omdat Instagram wil dat mensen die functies gebruiken.
Tot slot: meet wat werkt. Zet je account om in een business-account en check regelmatig de statistieken.
5. Video is de toekomst
Video is echt de toekomst. Wellicht kan je dus beter vlogger worden in plaats van blogger… Of je kan video’s gaan maken voor naast/op je blog! Bedenk vaste formats die leuk blijven en die haalbaar zijn om elke week uit te voeren. Een beetje YouTuber zet namelijk wel elke week een video online. Deel de video direct na het uploaden, want de eerste 48 uur tellen zwaar mee.
Kijktijd is bij YouTube het belangrijkste. Lange video’s waarbij je de aandacht van de kijker weet vast te houden (storytelling!) werken dan ook het beste. Zorg dat je voor al je video’s van te voren een script maakt, dat filmt veel makkelijker. Investeer overigens snel in een goede camera en microfoon. Quality content is de norm.
Tip: dit is mijn vlogcamera en deze microfoon staat op mijn lijstje.
6. Start meer verdienmodellen
Als je eenmaal goede content hebt, en bezoekers weet te trekken en vast te houden, kan je ook aan ze gaan verdienen. De beste manier om geld te verdienen met je blog is waarschijnlijk affiliate marketing. Dit betekent dat je als blogger een kleine commissie krijgt over alles wat mensen via jouw blog kopen. Als jullie bijvoorbeeld een van deze hotels boeken, krijg ik daar een paar euro van. Jullie betalen niet meer dan anders. Zo word ik beloond voor het promoten van deze hotels (waar ik overigens allemaal zelf ben geweest en oprecht fan van ben).
Andere verdienmodellen zijn bijvoorbeeld het schrijven van sponsored posts (of hele campagnes), het geven van workshops, coaching, tours, cursussen, etc. Ook het schrijven van een e-book kan je natuurlijk een nieuw verdienmodel opleveren. Je blog is het ideale kanaal om een e-book te promoten, mits het onderwerp gerelateerd is uiteraard.
Tip: lees hier welke verdienmodellen ik gebruik met mijn blog
Houd de website van Traverse in de gaten voor meer informatie over volgende conferenties!
Iets voor jou? Wat is jouw ultieme blog-tip?