Een online cursus geven via Instagram. Het is een trend in ondernemersland. Wil jij ook? Zo geef je een cursus op Instagram!
Wie mij volgt op Instagram weet vast dat ik sinds december 2018 cursussen op Instagram geef. Dus geen online cursus óver Instagram, maar een online cursus vía Instagram. Lekker laagdrempelig voor deelnemers en een tof, nieuw verdienmodel voor ondernemers, zoals ik. In deze blog vertel ik je er meer over.
Een cursus op Instagram
Het begon allemaal in de zomer van 2018. Charlotte van ’t Wout gaf de eerste cursus op Instagram en ik deed mee. Het was meteen een hit. Honderden mensen hadden meegedaan. Maar dat ik zelf ook een cursus op Instagram zou geven? Dat kwam niet eens in mij op! Dit kwam onder andere doordat ik net met Chantal een hele online cursus had gemaakt over PR. Het leek mij vooral dubbel werk om die hele cursus ook op Instagram te gaan geven. Bovendien is PR een veel te complex onderwerp voor een Instagram-cursus. En omdat mensen nog niet gewend waren (veel) te betalen voor iets op Instagram, en PR-kennis wel veel waard is, leek een PR-cursus op Instagram mij niet geschikt.
Een paar maanden later vertrok ik voor vier maanden naar Azië. Ik ging met mijn vriend reizen en werken in Japan, Indonesië, Thailand en de Filipijnen. ‘Waarom ga je geen Instagram-cursus geven over werken vanuit het buitenland?’ zei Chantal. En daar werd ik nou wel meteen enthousiast van. Ik voel me genoeg expert om over dit onderwerp een cursus te geven (en organiseerde niet voor niets al zeven keer een event over Reislustig Freelancen). Dit onderwerp is ook veel meer geschikt voor een Instagram-cursus, als je het mij vraagt. Inmiddels had ik nog wat cursussen op Instagram gevolgd, en had ik er alle vertrouwen in dat ik dit ook kon. En dus lanceerde ik eind 2018 mijn eerste Instagram-cursus.
Doel: 50 deelnemers
Voor mijn eerste Instagram-cursus stelde ik mezelf een doel: 50 deelnemers. Ik had geen idee wat reëel was. Charlotte van ’t Wout heeft natuurlijk een veel groter bereik dan ik. Bovendien is het onderwerp wat specifieker dan productiviteit, en dus voor een kleinere doelgroep interessant. Honderden deelnemers leek mij dus niet reëel. Maar omdat ik wist dat er op events van De Reislustige Freelancer altijd wel 20 mensen kwamen, en mijn online Instagram-cursus veel laagdrempeliger was, vond ik 50 deelnemers wel een mooi streven. Dat lukte uiteindelijk bíjna. Totaal 45 deelnemers deden mee, maar omdat ik zelf ook het Instagram-account volg waarop ik de cursus geef, kwam de teller toch op 50.
Mijn eerste cursus op Instagram werd gemiddeld beoordeeld met een 8, hoera! Deelnemers waren blij, en ik vond het zelf ook leuk. Vooral tof was het feit dat deelnemers met elkaar in gesprek gingen onder de foto’s in de feed. Deze interactie bleek heel waardevol. Dit had ik van tevoren niet verwacht. Ik besloot direct om in maart 2019 weer de cursus te geven. En omdat veel mensen behoefte bleken te hebben aan een naslagwerk, begon ik meteen met het schrijven van een e-book. Dit e-book is inmiddels ook los te koop, maar deelnemers krijgen het e-book nu ook gratis bij mijn cursus op Instagram. Daarom heb ik de prijs van mijn Instagram-cursus inmiddels ook verhoogd.
Mijn tweede Instagram-cursus
Bij mijn tweede cursus op Instagram pakte ik een aantal dingen beter aan. Dat is het voordeel van dingen voor de tweede keer doen. Je weet al hoe het gaat, en kan bepaalde zaken slimmer aanpakken. Naast het e-book communiceerde ik dus ook de live Q&A beter. Dat is namelijk echt heel waardevol. Ook had ik inmiddels testimonials op mijn pagina, had ik al een paar keer in de media gestaan en kon ik de facturatie sneller maken. Tot slot nam ik de Stories veel professioneler op, waardoor ik ze hopelijk nog een paar keer kan gebruiken. Dit scheelt de volgende keer zoveel tijd!
Na mijn tweede Instagram-cursus in maart 2019, vond ik dat ik genoeg ervaring had om mijn learnings te delen. Ik begon aan een blog zoals deze, maar zette in korte tijd zoveel op papier dat ik besloot nog een e-book uit te brengen. Mijn e-book ‘30x Tips voor je Instagram-cursus‘ was een feit! Je koopt hem hier voor 14,95 euro (incl. BTW). In het e-book vertel ik je nog veel meer over het geven van een cursus op Instagram. Van de voorbereiding tot de promotie, en van het uploaden van Stories tot de follow-up. Hier vast een paar tips:
Wat er zoal bij komt kijken
- Kies een goed onderwerp (niet elk onderwerp is geschikt)
- Onderschat het niet (het lijkt makkelijker dan het is)
- Neem alle Stories van te voren op (behalve de tags)
- Maak subtitles (maakt ‘scannen’ veel makkelijker)
- Kom snel to the point (het is Instagram Stories!)
- Maak de cursus niet te lang (zeven dagen vind ik max)
- Zet de reactie-functie in Stories uit (anders over-kill)
- Geef mensen niet te lang de tijd om een kaartje te kopen (bijvoorbeeld twee weken i.p.v. zes weken – wat ik normaal voor een workshop hanteer)
- Adverteer op Instagram Stories (daar zit de doelgroep!)
- Kies voor inclusief BTW als je doelgroep (nog) niet ondernemer is
- Voeg opdrachten toe (bij de foto’s in de feed)
- Deel een hand-out of e-book als naslagwerk
- Voeg een live Q&A toe voor meerwaarde
- Laat deelnemers Stories terugkijken via Hoogtepunten
- Vraag deelnemers om feedback (en leer daarvan)
Meer tips voor je cursus op Instagram
Meer weten? Koop dan mijn e-book ‘30x Tips voor je Instagram-cursus‘. Het e-book bevat – goh – 30 uitgebreide tips zodat ook jij een online cursus op Instagram kan geven. Denk aan tips over een online betalingssysteem, gratis tools voor inplannen en testimonials, promotie, bijverkoop, etc. Eigenlijk alle randvoorwaarden om een goede cursus te geven. De echte inhoud moet je zelf doen. Uiteindelijk ben jij – als het goed is – de expert in jouw vak!
Koop mijn e-book
Lees ook deze artikelen over cursussen op Instagram:
- WorkJuice: 5x Tips om een cursus op Instagram te geven
- AD.nl: Lekker laagdrempelig: een cursus volgen via Instagram
- Frankwatching.com: Hoe geef je een cursus op Instagram?
- MyEverlane: 7x Tips voor je Instagram-cursus
Meer volgers op Instagram?
In een jaar tijd groeide ik van krap 2.000 naar ruim 6.000 volgers op Instagram. Naast deze verdriedubbeling haal ik ook veel klanten uit mijn volgers. Ik verkocht meer dan 100 cursussen en coachingtrajecten en bereikte de €10.000 maandomzet.
Ook eindelijk meer volgers en klanten halen uit je Instagram? Volg mijn masterclass met ruim 20 praktische tips en learnings!
Is een cursus op Instagram geven iets voor jou?
ah wat een goede tips voor jezelf, ik ben toch wel benieuwd naar zo’n cursus en de meerwaarde hiervan!
De meerwaarde voor jou als ondernemer of voor de deelnemer? Ik denk dat je als ondernemer jezelf weer als expert kan neerzetten en uiteraard eraan kan verdienen. Een laagdrempelige manier om meer mensen te bereiken en wellicht later meer te verkopen.
Ik volg je blog met veel interesse. Ik loop met het idee om een workshop op te zetten over tarot als medium voor zelfkennis. Wanneer het wat meer handen en voeten heeft, zal ik je e-boek zeker aanschaffen. De tips die je alvast geeft, komen zeker van pas.
Goed te horen!