Things you can do when business is slow: deze klusjes kun je doen in rustige tijden, om nuttig bezig te blijven en uiteindelijk weer meer klanten te krijgen.
Drie jaar geleden waren er dagen dat ik al mijn werk af had. Dat ik mij verveelde. En dat ik op Pinterest op een pin stuitte met ‘things to do when business is slow‘. Dat leek mij nuttig! Toeval of niet, ik heb sindsdien nooit meer zonder werk gezeten. Maar ik hoor nog vaak van zzp’ers om me heen dat ze wel meer werk zouden willen. Daarom deel ik graag mijn 25 favo dingen om te doen als je weinig klanten hebt.
1. Schrijf een blog
Met stip op één natuurlijk: bloggen! Ik blog al tien jaar en het heeft me de afgelopen jaren talloze klanten opgeleverd. Inmiddels is ook mijn blog zelf een van mijn verdienmodellen. Maar begin vooral met bloggen om jezelf op de kaart te zetten, om mensen naar je (bedrijfs)website te trekken, om een reputatie op te bouwen. Check hier al mijn blogs over ondernemen.
2. Maak een video
Is schrijven niet je ding? En wil je het ook niet uitbesteden? Kies er dan voor om te vloggen. Begin simpel: zet je smartphone op tafel en leg in een filmpje uit wat je bijvoorbeeld kunt doen voor anderen. Welke diensten bied jij aan en wat levert dat mensen op? Of geef eens antwoord op de meest gestelde vragen over jouw werk. Bekijk hier al mijn business-video’s.
Bekijk hier mijn gratis mini video training voor meer klanten >
3. Plan social media posts in
Altijd een goed klusje voor als je je verveelt: maak een contentkalender voor je social media en plan vast wat berichten in. Zo heb je een appeltje voor de dorst in drukkere tijden. Bovendien is zichtbaar zijn op social media natuurlijk ideaal voor wie meer klanten wil. Ook handig: lees eens wat recente onderzoeken over social media en schaaf eventueel je strategie bij. Misschien wordt Pinterest ook jouw new best thing!
4. Schrijf een e-book
Doe je niet in een middagje natuurlijk, maar een begin maken met je e-book is nooit weg. Schrijf bijvoorbeeld een e-book met tips over PR als je PR-adviseur bent, of geef tips voor goedkoop reizen als je een budget reisblogger bent. Je levensverhaal op papier zetten mag natuurlijk ook, al zal dat je niet heel snel nieuwe business opleveren. Ik verkoop zelf inmiddels twee e-books! Mijn e-book Meer Klanten bestel je hier 14,95 euro en mijn e-book 30x tips voor je instagram cursus bestel je hier 14,95 euro.
5. Maak een online cursus
Leer jij je klanten hoe ze iets beter kunnen doen? Dan kan je daar ook een online cursus van maken. Zo maakte ik met Chantal Schram een online cursus over PR, en ontwikkelde ik zelf een cursus op Instagram over digital nomad worden. Waar ik dan weer een e-book met tips voor je Instagram-cursus over schreef 😉 Levert je niet alleen geld op, maar is ook goed voor je reputatie (en daarmee indirect weer klanten). Ik kreeg de smaak te pakken en ontwikkelde een complete Digital Nomad E-course.
6. Organiseer een workshop
Neem de tijd om eens een workshop te organiseren. Bedenk een onderwerp, maak een promotieplan, schrijf teksten voor social media, prik een datum, zoek een locatie, etc. Zelf organiseerde ik mijn eerste workshops in samenwerking met Zakenmeisje, waardoor de eerste workshop in drie dagen uitverkocht was. Aanrader! Inmiddels geef ik workshops bij Hashtag Workmode, waar ik een werkplek huur en gratis gebruik mag maken van de meetingroom. Zo heb ik vrijwel geen risico.
7. Stuur een kaartje
Blijf top of mind bij je (oude) klanten: stuur eens een kaartje. Daar hoeft het heus geen kerst voor te zijn. Er is altijd wel een gelegenheid te verzinnen, en anders stuur je gewoon een random kaartje. Gewoon om ze te laten weten dat je nog aan ze denkt, en dat ze jou niet vergeten. Als je echt veel tijd hebt, kan je ook nog je eigen kaarten ontwerpen.
8. Ontwerp een nieuw logo
Over ontwerpen gesproken: misschien kun je eens een nieuw logo ontwerpen. Of een nieuw logo laten ontwerpen. Lang leve uitbesteden! Zelf laat ik logo’s vaak ontwerpen via 48hourslogo of ik ontwerp ze zelf in Canva. Ideaal voor mensen zoals ik die niet erg sterk zijn in design.
9. Ontwerp nieuwe visitekaartjes
En we gaan nog even door: hoe zit het met je visitekaartjes? Ik ben van mening dat visitekaartjes echt nog geen verleden tijd zijn. Ik wissel ze vaak uit op events, of laat ze slingeren als ik weet dat mijn doelgroep in de buurt is. Het blijft ook een mooie binnenkomer, als je even niet weet wat je moet zeggen. “Hoi, ik ben Suzanne van VrijeMeid.nl” (…) *geeft kaartje*.
10. Ontwerp stickers
Dit heb ik destijds in 2016 ook laten doen: stickers ontwerpen voor mijn blog. Het was mijn doel deze overal op te gaan plakken, maar uiteindelijk durfde ik dat niet. Ik was bang dat ik via het logo erop juist gepakt zou worden voor het beplakken van openbare gebouwen 😉 Daarom gebruik ik ze vooral op kaartjes, of om een envelop dicht te plakken.
11. Werk aan je PR
Weinig klanten? Dan heb je tijd en noodzaak om aan je PR te werken! Begin bij het begin en vraag jezelf eens af hoe je bekend wilt staan. Wat is het dat jou kenmerkt? Waar jouw bedrijf specialist in is? En wie is de doelgroep die je wilt bereiken? Zo kom je er uiteindelijk achter op welke media je je moet richten. Zoek de juiste contactgegevens bij elkaar en start met pitchen. Wanneer je mediarelaties nodig hebt, ben je altijd te laat om die relatie te gaan bouwen. Dus begin vandaag! Lees ook mijn blog 7 stappen om te beginnen met je PR.
12. Mail oude klanten
Nog wat relaties om warm te houden: die met oude klanten. Want het is veel makkelijker (en dus goedkoper) om oude klanten weer iets bij je te laten kopen, dan om nieuwe klanten te zoeken. Haal dus de banden aan en stuur een mailtje. Hoe gaat het nu met ze? Wat heeft jouw werk opgeleverd? Waar kunnen ze nu hulp bij gebruiken? Verkoop jezelf opnieuw!
13. Zoek je droomklanten
Oude klanten zijn fijn, maar het kan ook zo zijn dat je juist een nieuwe klantenkring wilt opbouwen. Bijvoorbeeld omdat je andere of meer klanten wilt. Zelf heb ik vorig jaar eens goed nagedacht voor wie ik graag zou willen werken. Daar heb ik een top 10 van gemaakt, die ik vervolgens heb uitgenodigd voor een gratis PR-workshop. Zo ben je al met een voet binnen, en kan je jouw droomklanten bovendien om testimonials vragen. Dat trekt weer andere droomklanten aan!
14. Volg een cursus
Wie weinig klanten en veel tijd heeft, doet er ook goed aan om zich te ontwikkelen. Volg dus eens een cursus en groei op zakelijk en/of persoonlijk vlak. Zelf volgde ik bijvoorbeeld de productiviteit-cursus en cursus ‘worth it’ van Charlotte van ’t Wout, en de cursus Minimalistisch Ondernemen van Ilona Annema. Aanraders!
15. Lees een businessboek
Je kunt natuurlijk ook een businessboek lezen om jezelf verder te ontwikkelen. In deze blogs deel ik vijf businessboeken, en in deze blog tien boeken voor persoonlijke en zakelijke groei. Mijn ultieme aanraders zijn toch wel The E-Myth en Rich Dad Poor Dad. Al hoort The 4 Hour Work Week er ook bij natuurlijk. En mijn eigen e-books uiteraard!
16. Check je statistieken
Duik eens goed in je statistieken. Die van je website (Google Analytics) en die van Instagram en Pinterest bijvoorbeeld. Welke blogs worden nou echt goed gelezen? Ga over die onderwerpen meer schrijven! En hoe komen bezoekers nu bij je website terecht? Wees nog actiever op die kanalen. En als Google je grootste aquisitiekanaal is: welke blogs worden goed gevonden in Google? Daar wil je ook op social media meer over gaan delen.
17. Treat yo self
Weinig klanten? No worries! Als zzp’er heb je nu eenmaal ups en downs qua drukte. Ik kan inmiddels dus meer genieten van rustige tijden. Dan ga ik juist geen dingen uit dit lijstje doen, maar neem ik het er lekker van. Een dagje naar de sauna, lekker winkelen of een hele dag ongegeneerd Netflixen? Lang leve zzp! Die klanten komen wel weer!*
* Alleen doen als je eerder hebt ervaren dat de klanten altijd wel weer komen.
18. Stel (nieuwe) doelen op
Soms worden we zo geleefd door de haast van de dag, dat we vergeten om de stip op de horizon in het vizier te houden. Wie het rustig heeft doet er goed aan om weer eens naar haar doelen te kijken. Wat waren je goede voornemens ook alweer? Hoe sta je er nu voor? Of voor wie er achter komt geen doelen te hebben opgesteld: wat zou reëel zijn om aan het eind van het jaar bereikt te hebben? Schrijf het op, maak er desnoods een blog van. Doelen uitspreken helpt echt mee aan doelen behalen!
19. Analyseer je inkomsten en uitgaven
Nog een klusje waar je nooit eens tijd voor maakt: maak de balans op en analyseer je inkomsten en uitgaven. Waarmee verdiende je afgelopen jaar het meeste geld? Waar ga je het meeste geld aan uit? En zijn er nog uitgaven waar je privé wat op kan besparen? Zelf gebruik ik overigens de Profit First-methode, wat erop neer komt dat je al je inkomsten verdeeld over verschillende potjes. Zou houd je overzicht en heb je – als het goed is – altijd genoeg geld voor je vaste lasten. Ook mag ik niet meer kosten maken dan ik in mijn potje heb.
20. Regel eindelijk iets voor je pensioen
Al jaren stond het op mijn to-do-list: iets gaan regelen voor mijn pensioen, Maar ja, het was nooit prioriteit. Echt sexy is het niet. Maar later op een houtje bijten vind ik ook niet echt sexy. En dus besloot ik op (twee jaar na) mijn dertigste verjaardag eindelijk te beginnen met pensioenopbouw.
Ik ben zelfstandig ondernemer, dus ik moet mijn pensioen zelf regelen. Dat doe ik door bijvoorbeeld mijn hypotheek af te lossen, waardoor ik later amper nog woonlasten heb. Daarnaast ben ik begonnen met beleggen. Dit is voor mij een no-brainer. Met sparen wordt je geld – door inflatie – minder waard. Bij beleggen – voor de lange termijn – wordt je geld juist meer waard. En hoe eerder je begint, van hoe meer rendement je straks profiteert. Ik was er dus snel over uit dat ik mijn pensioen deels wilde opbouwen via pensioenbeleggen. Ik zit nu bij Brand New Day.
21. En arbeidsongeschiktheid
Nog zoiets om ein-de-lijk eens te regelen. Ik regelde laatst pas iets, toen ik dus al ruim drie jaar voor mezelf werkte. Dit vind ik urgenter dan pensioen, omdat je letterlijk elk moment arbeidsongeschikt kan raken. Stel ik breek mijn pols, dan kan ik gewoon zes weken niet typen, en du dus bijna niet werken. Veel arbeidsongeschiktheidsverzekeringen keren pas uit na een bepaalde periode, dus zorg zeker altijd voor een buffer van een paar maanden. Maar voor langere arbeidsongeschiktheid, zoals een burn-out, is dit wel heel fijn. Ik zit nu bij CommonEasy. Meld je aan met de code SUZAN042 en we krijgen allebei korting!
22. Drink koffie met een inspirerende ondernemer
Netwerken is goud waard! Gebruik je tijd en maak een koffieafspraak met een inspirerende ondernemen. Dat mag ook een concullega zijn! Mijn koffiedate met Chantal leidde tot PR-cursus.nl! En mijn vele netwerken op bloggersevents, leidden tot vele persreizen. Met Lucia de Boer, die ik ken van Nomad Cruise (en De Reislustige Freelancer) ging ik zelfs naar Girlboss Rally in LA! Bedenk dus eens met wie jij dolgraag koffie zou drinken, nodig diegene uit (en betaal de koffie) en probeer ook te kijken of jij iets voor de ander kan betekenen. Win-win?
23. Interview iemand voor je blog
Niet alleen geeft dit je weer content voor je blog, maar is het ook een goed moment om te netwerken. Ik heb vroeger enorm veel mensen geïnterviewd, zowel voor mijn eigen blog als voor platform Nobiles.nl. Dit heeft mij heel veel opgeleverd: netwerk, kennis en werkervaring! Het loont heus om af en toe ergens tijd en energie in te steken, ook al krijg je er (nog) niets voor. Ook meteen een mooi excuus voor die koffiedate, zo’n interview!
24. Maak een enquête
Feedback is enorm belangrijk, dus vraag erom! Maak een enquête via SurveyMonkey en stuur je klanten de link toe na afronding van een klus. Zo verzamel je feedback, en voelen klanten zich niet enorm bezwaard om opbouwende kritiek te geven. Wees daar ook niet bang voor, daar leer je alleen maar van. Je kunt ook een algemene enquête verspreiden op social media, of zelfs gewoon een poll maken op Instagram. Alle feedback is welkom!
25. Vraag oude klanten om testimonials
Niets zo waardevol als een goede testimonial van een mooie klant. Maar die krijg je vrijwel nooit vanzelf. Vraag klanten er dus om, herinner ze, en maak het ze super makkelijk. Dit doe je bijvoorbeeld door een verzoek voor een testimonial in je enquête te zetten, zie tip 24. En return the favor! Klanten vinden het vaste ook leuk om positieve feedback van jou te krijgen.
Volg Vrije Meid op Facebook, Instagram en YouTube
Download mijn gratis mini videotraining ‘Hoe zorg ik voor meer klanten?‘ >