Jij wilt (af en toe) werken vanuit het buitenland, maar wat als je werkgever of opdrachtgever dit niet goed vindt? Ik heb tips!
Nederland is hartstikke leuk, maar de world is wide en life is short. Daarom wil jij zoveel mogelijk reizen. Kon je je werk maar meenemen naar het buitenland, in Thailand of Costa Rica achter de laptop kruipen, en na je werk naar het strand… (Spoiler: dat kan!)
Alleen je baas nog…
Misschien is jouw werk eigenlijk prima uit te voeren vanuit het buitenland, omdat de meeste dingen online gebeuren. Je bent bijvoorbeeld tekstschrijver, SEO-specialist, developer, grafisch ontwerper of marketeer. Het enige wat jouw digital nomad-avonturen nog tegenhoudt, is je baas! (Of heb jij een ander excuus?) Daarom hier wat tips om jouw werkgever of opdrachtgever ervan te overtuigen dat jij prima kan werken vanuit het buitenland.
N.B. Meer weten over het locatie-onafhankelijk maken van je werk? Bestel hier mijn e-book Reizend Ondernemen!
Onderzoek de bezwaren van jouw baas
De meest gehoorde bezwaren van bazen om hun medewerkers (of freelancers) niet te laten werken vanuit het buitenland, zijn eigenlijk hetzelfde als de bezwaren die zij waarschijnlijk hebben over thuiswerken, namelijk:
- “We vinden het belangrijk dat onze medewerkers aanwezig zijn”
- “We willen weten wat je precies doet”
- “Face to face contact is belangrijk”
Vraag door
Het is nuttig om door te vragen. Wat zit er precies achter deze bewaren? Zijn ze reëel? Vraag bijvoorbeeld:
- Waarom vind je baas het belangrijk dat medewerkers aanwezig zijn? Zijn er bijvoorbeeld veel meetings?
- Kan je daar niet via Skype bij zijn? Is er echt een argument om fysiek aanwezig te moeten zijn?
- Hoe vaak komen deze meetings voor? Ik ben bijvoorbeeld niet 365 dagen per jaar op reis, dus een paar keer per jaar langskomen is voor mij geen probleem. Ik reis ongeveer vier maanden per jaar, maar verspreid over het jaar.
- Zijn deze meetings en jouw aanwezigheid überhaupt echt nodig?
- “Weten wat iemand doet” kan tegenwoordig prima worden bijgehouden met meetinstrumenten. Stel deadlines, maak goede afspraken, houd je uren bij, etc. Als jij doet wat je zegt, maakt het toch niemand uit hoeveel uur je werkt en waar je dat doet?!
Stappenplan voor baas overtuigen
Mijn tips op een rij voor als je werkgever of opdrachtgever niet wil dat je – af en toe – vanuit het buitenland werkt:
- Vraag waarom het niet kan;
- Probeer oplossingen aan te dragen, zoals vervangers of targets en online tools;
- Probeer een middenweg te vinden, bijvoorbeeld dat je slechts twee maanden per jaar vanuit het buitenland werkt;
- Stel eventueel een proefperiode vast, zo kan je baas ervaren dat het werk gewoon doorgaat;
- Maak goede afspraken, en kom die vooral na;
- Regelmatig even Skypen doet wonderen voor de communicatie en de relatie tussen jou en je baas;
- Maak inzichtelijk wat je doet;
- Wijs op de voordelen van werken vanuit het buitenland, bijvoorbeeld dat je kan werken wanneer de baas slaapt. Handig voor spoedjes en internationale klantenservice!
Gebruik werken vanuit het buitenland in je voordeel
Digital nomad zijn kan niet alleen voordelen hebben voor jouw plezier, maar ook voor de werkgever/opdrachtgever:
- Je bent flexibel, zowel qua mindset als qua werkuren
- Je hebt (en op den duur) een internationaal netwerk
- Je hebt kennis over landen en culturen
- Je kunt werken als de opdrachtgever slaapt
- Je deadlines zijn een paar uur later als je naar het oosten gaat 😉
- Je kunt ongestoord werken dankzij tijdsverschil
- Je werkt heel efficiënt en effectief omdat je werkt op je beste uren en daarna weer wat leuks wilt doen
- Je hebt altijd toffe foto’s en verhalen en bent een interessante interviewkandidaat (= goed voor je PR en die van je werk!)
Tools voor werken op afstand
Ik maak dagelijks gebruik van de volgende tools om de kunnen werken op afstand (en als je er al gebruikt van maakt in Nederland, kan je dus ook prima vanuit het buitenland werken) 😉
- Appear.in (een soort Skype zonder inlogcodes)
- Skype
- Whatsapp (belt ook vaak makkelijker dan Skype)
- Google Drive (ideaal om altijd bij je bestanden te kunnen en extra back-up want de cloud)
- Trello (online to-do-list die je kunt delen met anderen)
- Paypro (online verkopen)
- Mailchimp (mailprogramma)
- Moneybird (online administratie)
Wat als je geen internet hebt?
Je gaat het gegarandeerd een keer meemaken: je hebt een Skype-afspraak gepland met je opdrachtgever, of je hebt een deadline, en dan… doet het internet het opeens niet! Het overkwam mij in ieder geval in Nicaragua, toen ik zou bellen met een potentiële klant. Dan sta je toch even mooi voor aap. Heel ongemakkelijk! En natuurlijk zonde, want wat als de klant nu afhaakt..?
Als digital nomad wil je dit soort momenten voorkomen. Ze zijn niet goed voor je business en zeker niet goed voor je reputatie en die van digital nomads in het algemeen. ‘Zie je wel dat het niet werkt?’ ‘Digital nomads vieren alleen maar vakantie’ en ‘We kunnen niet op je rekenen’ zijn opmerkingen die je wilt vermijden. Dus: hoe voorkom je zo’n situatie? En hoe ga je ermee om als het internet toch eens hapert op een moment supreme?
Mijn beste tips:
- Werk vooruit, zodat je een buffer inbouwt qua tijd voor deadlines;
- Koop een simkaartje met lokaal, mobiel internet. Zo ben je niet afhankelijk van wifi in hotels, etc.;
- Lees je goed in over internet op bestemmingen waar je naartoe gaat, bijvoorbeeld op NomadList of via Facebook-groepen;
- Test altijd even het internet de dag voor je een belangrijke belafspraak hebt.
En als het internet dan toch niet meewerkt… dan is het enige dat je kunt doen een SMS’je sturen of bellen via je ‘normale’ netwerk. Lukt dat ook niet? Bied dan zo snel mogelijk je excuses aan zodra je wel contact kunt hebben. Dat is het enige dat je dan kan doen! Maak het goed met je klant en zorg dat het nooit meer gebeurt.
Wat als ze het echt niet goed vinden?
Wat als je baas – werkgever of opdrachtgever het na alle argumenten nog steeds geen goed plan vindt dat jij – af en toe – gaat werken vanuit het buitenland? Nou, dat vind ik niet goed! Daar moet je hard in zijn. Als je echt wilt werken vanuit het buitenland, dan moet je een baas (of meerdere opdrachtgevers) hebben die het geen probleem vinden dat je vanuit het buitenland werkt. Vinden ze het niet goed, dan is het niet jouw ideale werkgever of ideale klant. En dus moet je op zoek naar een andere! Ik begrijp dat dit moeilijk is als je je baan ‘nodig’ hebt (we hebben allemaal geld nodig) maar als je blijft werken voor dit soort bazen, kan je nooit digital nomad zijn. Kortom, zeg deze baas gedag en ga op zoek naar een nieuwe (in omgekeerde volgorde mag ook).
Tip: lees mijn blogs over klanten vinden of bestel mijn e-book Meer klanten voor 14,95 euro (pre-order voor 22 april 2019 voor slechts 10 euro!)