Op 7 maart 2019 vond de eerste Self-Made Summit plaats, hét carrière-event voor ambitieuze vrouwen. Deze tips kreeg ik op The Self-Made Summit.
Petje af voor Emilie Sobels, oprichter van Hashtag Workmode en initiatiefnemer van The Self-Made Summit. Emilie heeft niet alleen een fantastisch coworking-concept neergezet, maar ook hét carrière-event voor ambitieuze vrouwen georganiseerd. The Self-Made Summit is geïnspireerd op de Amerikaanse Girlboss Rally, waar ik in 2018 heen ging. De tweede summit staat al gepland voor 2020. Maar first things first: hoe was de eerste editie?
The Self-Made Summit
Het event is – vind ik – vooral geschikt voor een flinke dosis inspiratie en tips voor startende ondernemers of werknemers die een next step willen maken. Begin je net met je bedrijf of wil je voor jezelf beginnen maar weet je niet zo goed wat en hoe? The Self-Made Summit brengt je gegarandeerd verder. Deze tips kreeg ik op de eerste editie:
1. Get the job done
Een vrouwenquotum werkt niet. Ik wil niet aangenomen worden omdat ik vrouw ben, maar omdat ik mijn werk goed doe. Daar moet het om gaan. Mannelijk of vrouwelijk leiderschap doet er niet toe. Als het werk maar goed gedaan wordt. Een combinatie van mannen en vrouwen in een team is overigens vaak het beste.
2. Neem mensen aan die bij de cultuur passen
De allerbelangrijkste tip wat betreft mensen aannemen en een groot bedrijf bouwen: mensen aannemen die bij de cultuur passen. Daar zijn gelukkig allemaal testjes voor te bedenken.
3. Hoe geef je feedback?
Helder en duidelijk. Verder kan je feedback het beste met een beetje humor brengen. Zorg ook altijd dat het opbouwende kritiek is waar iemand echt wat mee kan. Dus niet “dat was kut” maar “zo kan het beter”.
4. Don’t ask permission, ask forgiveness
Het schijnt dat mannen vaak gewoon doen, en achteraf sorry zeggen als het mis gaat, terwijl vrouwen vooraf om toestemming vragen, die niet altijd krijgen, en vervolgens de kans niet hebben het misschien wel goed te doen. Oftewel, gewoon doen en mocht het fout gaan, dan zeg je sorry. Maar het gaat je natuurlijk gewoon lukken!
5. Rolmodel? Leer van andermans fouten
Een rolmodel kan heel inspirerend werken, maar beter leer je juist van de fouten van anderen. Daar heb je soms veel meer aan.
6. Vergeet het idee van alle ballen in de lucht
Alle ballen in de lucht houden? Zo 2016! Je kan alles hebben, maar niet allemaal tegelijk. De ene week zul je een goede vriendin zijn, de andere week een goede partner, en de andere week een goede moeder. En een andere keer gaat je bedrijf even voor en ben je het misschien allemaal niet. That’s life. Je doet je best.
7. Neem niet van iedereen advies aan
En zeker niet iedereens kritiek. Al die meningen zijn alleen maar verwarrend. Bovendien heeft niet iedereen van alles verstand. Dus kies een paar personen uit van wie je advies of kritiek serieus neemt. De rest laat je lekker gaan.
8. Dream big(ger)
It’s only crazy until you do it. Alles kan! Echt!
9. Omring je met de juiste mensen
Zowel qua businesspartner als qua team. En dat team is misschien sneller nodig dan je denkt. Soms moet je eerst uitbreiden om te kunnen groeien. Niet andersom. Besteed direct uit wat jij niet goed kan, of huur iemand in die nog beter is dan jij.
10. Bouw eerst een community, verkoop daarna
Eerst gratis tips geven en kennis delen, dan pas verkopen. Wie meteen commercieel wordt, schrikt mensen af. Ook heb je vaak nog niet het vertrouwen gewonnen of je autoriteit geclaimd. Dus eerst een fanbase opbouwen, daarna kopen ze alles van je 😉
11. Vraag op Insta waarom mensen je volgen
Leuke opdracht: vraag eens op Instagram waarom je volgers je eigenlijk volgen. De antwoorden kunnen verrassend zijn en leiden tot nieuwe inzichten. Super leerzaam!
12. Post je beste posts weer
News flash: niet iedereen ziet jouw posts. En de mensen die het wel zien, zijn het na een half jaar al lang weer vergeten. Dus post je beste posts gewoon weer eens opnieuw! Check je statistieken voor je beste posts, verander het tekstje een beetje en je kan er weer tegenaan.
13. Stel jezelf nog eens voor
In de loop der tijd veranderen je volgers. Mensen ontvolgen en volgen je voortdurend. Niet gek dus om af en toe weer opnieuw jezelf voor te stellen in een post.
14. Plan ‘witjes’
En dan bedoel ik geen lijntje c, maar een witregel in je agenda. Zo houd je ruimte voor een rustmomentje of een spoedje tussendoor. Plan ook witruimte in in je contentkalender voor spontane posts of inhakers op actualiteiten.
15. Wees geduldig en kritisch
We willen bijna allemaal te snel tegenwoordig. Een girlboss zijn op je 25ste, miljonair op je 30ste… Onzin! Geef jezelf eens wat tijd. Te snel groeien is te snel pieken. Word geen eendagsvlieg en geef jezelf wat ruimte om te groeien. Tegelijkertijd moet je kritisch zijn en wel dingen tweaken als het niet lekker loopt.
16. Neem dingen niet persoonlijk
Zeker wat personeel betreft: als mensen weggaan ligt het heus niet altijd aan jou. Het is geen vriendin die een vriendschap verbreekt. Dit geldt ook voor klanten en mediarelaties. Als ze niet met je willen werken, kan het ook aan andere dingen liggen dan aan jouw persoonlijkheid. Nee horen hoort erbij.
17. Wees ook vandaag gelukkig
We willen vaak meer, meer, meer. Valkuil is dat je dan nooit tevreden bent. Nooit tevreden bent met het nu. Met wat je allemaal al hebt bereikt. Dus wees ook vandaag gelukkig. Niet alleen als je al je doelen hebt bereikt (want er komen altijd weer nieuwe bij…).
18. Je weet al heel veel
Wist je dat je eigenlijk al heel veel weet? Je moet jezelf soms alleen de ruimte geven om het te horen. Keer naar binnen toe, mediteer, luister naar je intuïtie. Dan weet je vaak genoeg!
19. Kies uit kracht
Kies ik iets voor mezelf of voor erkenning? Kies ik vanuit kracht of vanuit angst? En waar komt die eventuele angst vandaan? Goed om eens verder te vragen en beter te kijken naar je angsten. Veel angsten komen voort uit je (vroege) jeugd, en beïnvloeden je keuzes van nu.
20. Pitchen? Ken je publiek en pas je inhoud en tone of voice erop aan
Wist ik als PR-adviseur natuurlijk wel 😉 Maar fijn als anderen het bevestigen: pas je pitch altijd aan aan je publiek. Niet alleen de inhoud, maar ook zeker de tone of voice. Je praat anders tegen een groep artiesten dan tegen een groep ondernemers, en ook weer anders tegen een groep investeerders.
21. Maak je meters
Over het algemeen moet je 10.000 uur gemaakt hebben voor je ergens een expert in bent. Ga dus niet te snel en maak je uren, voordat je echt resultaat kan verwachten. Ook handig om naar te kijken als je een expert in wilt huren: hoeveel ervaring hebben ze nu echt?
22. Personal brand: waar wil je om bekend staan?
Hoe wil je bekend staan? Ga daarover posten! Creëer je eigen personal brand door de content die je deelt, en ga bekend staan om de dingen waarom je bekend wilt staan. Mensen zullen aan je denken en je weten te vinden als ze je nodig hebben. Lees meer over je reputatie bouwen op PR-cursus.nl.
23. Kids en ondernemen: het kan
Bijna elke spreker op de Self-Made Summit had net een baby gekregen. Toch stonden ze allemaal stuk voor stuk te shinen op het podium, en hadden allemaal een succesvolle carrière. Blijkbaar kan het: moederschap en ondernemen combineren. Zie ook tip 6.
24. What’s the worst that can happen?
Een goede vraag om jezelf te stellen als je ergens over twijfelt: wat is het ergste dat kan gebeuren? Vaak valt het best wel mee! Waag die sprong 😉
25. Support each other
De belangrijkste boodschap van de dag: support each other. Aan anderen afzeiken heb je zelf helemaal niets, en zij al helemaal niet. Als we willen dat er meer vrouwen aan de top staan, moeten we elkaar supporten in plaats van wegconcurreren.
De volgende Self-Made Summit vindt plaats op 23 april 2020. Houd de website in de gaten voor meer informatie.