Het Profit First-principe kort uitgelegd 5


Een werkdag bij SuusjeHQ (foto door José Chan)

Eind 2017 las ik het boek Profit First. Of nou ja, niet helemaal. Ik vond het boek erg langdradig en Amerikaans geschreven en had het gevoel dat ik na een paar hoofdstukken wel de kern te pakken had. Bespaar jezelf de tijd en lees hier wat je weten moet over het Profit First-principe.

Toen ik begin 2016 voor mezelf begon, had ik geen zakelijke bankrekening. Alles kwam op mijn privérekening binnen en al mijn inkoopfacturen werden vanuit die rekening betaald. Overzichtelijk om één rekening te hebben? Toen wel. Maar tegelijkertijd had ik weinig benul van wat ik nu echt verdiende per maand, kon ik alleen rekeningen betalen als er voldoende geld over was en was mijn rekening iedere maand weer praktisch leeg. Winst verdween in boodschappen doen en schoenen kopen.

Geef jij ook uit wat je hebt?

Mijn probleem is dat ik altijd uitgeef wat ik heb. En wat ik heb, dat stond altijd op één rekening. Verdien ik 2000 euro per maand? Dan gaat alles op. Verdien ik 3000 euro per maand? Ook alles op! Na het betalen van mijn vaste lasten denk ik simpelweg: he, ik heb nog geld! Wat kan ik daar eens mee doen? En dan ga ik uiteten, koop ik kleren of boek ik nog een reisje. Heb jij dit ook? Dan is Profit First zeker handig!

Wat je niet ziet, geef je niet uit

Het idee van Profit First is dat je je winst veilig stelt, en niet pas na een maand of jaar kijkt wat er ‘over’ is als winst. Dat zou waarschijnlijk niets zijn in mijn geval. Waar het om gaat is dat je al direct nadat je een factuur uitbetaald krijgt een vast percentage wegstort naar een ander potje. Voor mij werkt dit super, want als ik het niet zie, dan is het er niet. Maak dus vooral potjes aan voor kosten, reservering belasting, je salaris én je winst.

De potjes

Alles wat nu binnenkomt, komt op je ‘ontvangsten-rekening’. Vanuit daar sluis ik direct weg naar mijn vier potjes. In het begin was dat:

  1. Kosten 35%
  2. Salaris 50%
  3. Belasting 10%
  4. Winst 5%

Met mijn omzet en kosten, kwam ik toen goed uit. Zo wist ik dat ik altijd precies genoeg geld had om mijn facturen te betalen, dat ik mezelf een vast salaris kon gaan uitkeren, dat ik geld apart hield voor de belasting en dat ik aan het eind van elk kwartaal of jaar nog wat winst over had voor iets leuks.

N.B. Van elke betaalde factuur stort ik eerst de BTW weg naar mijn belasting-potje. Daarna verdeel ik het bedrag excl. BTW over de vier potjes volgende aangegeven percentages.

Hoe bepaal je de percentages?

Nu mijn bedrijf is gegroeid, ik meer omzet maak en met een team werk, zijn mijn percentages gewijzigd. Ik heb nu meer kosten, dus dat percentage is verhoogd. Dit gaat ten koste van mijn salaris. Althans, het percentage is lager. Maar mijn omzet is hoger, dus absoluut gezien kan ik mezelf nog hetzelfde uitkeren elke maand. Mijn percentages nu:

  1. Kosten 50%
  2. Salaris 30%
  3. Belasting 10%
  4. Winst 5%

Als je goed telt zie je dat ik 5% overhoud op mijn ontvangsten-rekening nu. Dat geld gebruik ik vaak als back-up, bijvoorbeeld als ik geld tekort kom voor mijn salaris of toch meer kosten heb dan gedacht. Als mijn omzet opeens tegenvalt bijvoorbeeld.

Percentages aanpassen

Waar het om gaat is dat je voor jouw bedrijf kijkt wat reëel is. Wat is je omzet, hoeveel kosten heb je en wat zou een redelijk salaris zijn? Stel op basis daarvan je percentages vast. Zo heb ik deze week weer opnieuw gekeken wat reëel is als ik straks op reis ben. Ik werk dan minder uren, dus er komt minder binnen. Daarom geef ik mezelf vanaf nu minder salaris. Absoluut gezien dan. De percentages blijven hetzelfde.

Vragen over Profit First? Stel ze hieronder of koop zelf het boek via Bol.com. 

Volg Vrije Meid op Spotify of Instagram

Bekijk gratis mijn masterclass ‘In 3 stappen naar een schaalbaar bedrijf‘ >

Bestel mijn boek ‘De route naar €100.000 per jaar‘ en ontvang gratis een cursus t.w.v €99 >

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 gedachten over “Het Profit First-principe kort uitgelegd

  • Naline

    Interessant Suzanne! Ik pas deze methode ook toe, maar ben even benieuwd: hoe kom jij voor het potje ‘belasting’ uit op 10%? Stort je niet eerst standaard 21% van je inkomsten weg voor btw?

    • Suzanne Bericht auteur

      Yes, belasting 10% is van de omzet. Dat is los van BRTW. Die stort ik uiteraard ook weg. Als je omzet stijgt, moet je uiteraard wel meer belasting gaan wegzetten. Volgensmij is 10% de norm bij een omzet van 50K per jaar. Bij 75Kper jaar wordt het 15% dacht ik. Ik moet het boek er toch maar weer eens bijpakken.