5x De grootste valkuilen in pr (en hoe je die kunt voorkomen)


De grootste valkuilen in pr?

 

Zonder nieuws een persbericht versturen, geen mediarelaties opbouwen en denken dat je binnen één week resultaat ziet? Welkom bij de grootste misvattingen over pr!

 

Op 1 november is het weer tijd voor mijn pr-workshop voor ondernemers; een middag waarin ik andere ondernemers op de hoogte breng van de kracht van pr en hoe dit te bereiken. Ook ontkracht ik pr-mythes en vertel ik over de grootste valkuilen in pr. Hier een voorproefje.

 

1. Geen nieuws

Sowieso de grootste fout van elke onderneming: denken dat er nieuws is, terwijl dat niet zo is. En op basis van dat nieuws een persbericht maken, zonder dat het persbericht dus nieuws bevat. En wat heeft het persbericht dan voor nut? Natuurijk bouw je met elke mail aan mediarelaties, maar journalisten irriteren? Dat komt die relatie niet ten goede!

Wat is nieuws? Vraag jezelf bij elk ‘nieuwtje’ binnen jouw bedrijf af wat media en hun lezers hieraan hebben. Is het puur promotie voor jouw bedrijf? Of is het nieuws echt nuttig voor het grotere goed? Een nieuw product is an sich niet meteen nieuws. Een nieuwe oplossing van een veelvoorkomend probleem wel. Focus daar dan ook op, en niet puur of het product.

 

2. Een slecht persbericht

Laten we er vanuit gaan dat je nieuws hebt. Dan is het wel zaak om dat nieuws goed te brengen. Een persbericht dat eerst ontcijferd moet worden voor het nieuws duidelijk is, is geen goed persbericht. Hetzelfde geldt voor persberichten met teveel poespas. Laat het nieuws centraal staan!

Vermeld in je titel het allerbelangrijkste nieuws. Vermeld in de ondertitel de Wie, Wat, Waarom, Waarom, Wanneer, Hoe van het nieuws. Zet belangrijke dingen bovenaan in het persbericht. Anders zijn veel journalisten helaas al afgehaakt. Een bijlage met beelden en links naar meer info zijn ook handig.

 

3. Geen mediacontacten

Oké, je hebt nieuws en hebt daar een goed persbericht over geschreven. Dan is het nu zaak om het persbericht ook goed te verspreiden. En dat gaat het beste met een goed medianetwerk natuurlijk. Mensen kennen is altijd handig. Een bevriende journalist is eerder geneigd een persbericht te gebruiken, dat is toch hoe het werkt. Werk daarom aan je mediarelaties vóór je je persbericht gaat versturen. Of liever nog: start vandaag nog met het aangaan van mediarelaties! Hoe je dat doet? Zoek eerst eens op welke journalisten er schrijven over voor jou relevante onderwerpen bij relevante media. Ga deze journalisten volgen op social media en reageer eens op hun berichten. Zo zullen ze jou ook langzaam leren kennen.

Ook handig: kijk eens in je LinkedIn-netwerk of je niet toevallig als journalisten (of bloggers) kent. Wie weet werken ze in een voor jouw relevante hoek en kunnen ze je helpen! Leg contacten, zodat je relaties warm zijn als je binnenkort nieuws hebt! Dat werkt beter dan pas benaderen als je wat nodig hebt.

 

4. Verkeerd benaderen

In het verlengde van het hier boven geschreven: benader de media niet op de verkeerde manier. En met de verkeerde manier bedoel ik: doen alsof jij de media een gunst verleent door dit nieuws met ze te delen. Iedereen weet dat jij op zoek bent naar media-aandacht. Goede pr is een win-win, dus ga er ook met die insteek in als je de media benadert.

Een open, oprechte houding is wat mij betreft altijd de beste houding. En niet alleen bij de media trouwens. Ook persoonlijk zijn is een groot goed. Benader de media dus zo persoonlijk mogelijk, op een privé-emailadres met naam en liefst iets waarvan je laat zien dat je weet wat de journalist doet.

 

5. Geen geduld

Nog een grote fout die veel ondernemers maken wanneer ze beginnen met pr: ze verwachten binnen veel te korte tijd enorme resultaten. Natuurlijk ben ik de laatste die zegt dat pr niets oplevert, maar met een paar mailtjes, geen nieuws en zonder mediarelaties kan je niet verwachten dat je na een week al op de voorpagina van het FD staat, laat staan dat je dat direct in je omzet terugziet. Zoals met veel dingen is pr een lange termijn-ding. Maar wie zaait, zal oogsten 😉

 

Wil jij meer weten over pr en hoe het wél moet? Hoe jij jezelf binnenkort terugziet in de media? Kom dan naar mijn pr-workshop voor ondernemers op 1 november 2017 in Utrecht. Er zijn nog zes plekken vrij! 

 

Lees hier meer over mijn volgende pr-workshop of zet jezelf op geïnteresseerd op de FB-eventpagina.

 

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *