Hoe stel je je eigen team samen? En wat is voor een zelfstandig ondernemer het beste moment om uit te breiden?
Als je net voor jezelf begint kan het ondernemerschap eenzaam zijn. Bij je laatste werkgever maakte je deel uit van een team, nu ben je opeens het grootste deel van je tijd in je uppie. Tot je zélf een team gaat vormen natuurlijk! Maar hoe doe je dat eigenlijk? En wanneer moet je daar aan beginnen?
Wanneer had ik een team nodig?
Op 1 februari 2016 begon ik fulltime voor mezelf. Ik heb me de eerste maanden van het ondernemerschap zelden eenzaam gevoeld, omdat ik veels te blij was met mijn keuze om te gaan ondernemen om me alleen te voelen. Ik zat het grootste deel van de tijd weliswaar alleen aan de keukentafel, maar door het vele contact met klanten, andere (online) ondernemers en mijn naasten, kwam eenzaamheid gelukkig niet in mijn woordenboek voor.
De behoefte aan collega’s groeide toen ik mijn omzet zag groeien, ruim een half jaar na mijn ‘echte’ start. Hoewel ik het echt nog niet té druk had, merkte ik wel dat er groei in mijn bedrijf zat. Ik wist dat ik vroeg of laat met anderen zou willen gaan werken, want ik kon niet alles alleen blijven doen. Althans, niet als ik geen nee wilde gaan zeggen tegen nieuwe of groeiende klanten. En dat wilde ik niet. Daarom besloot ik dat het tijd was om rustig een team te gaan bouwen. Maar hoe verzamel je de juiste mensen om je heen?
Hoe verzamel je de juiste mensen om je heen?
Omdat ik enerzijds geen zin had in tientallen sollicitatiebrieven en anderzijds bang was dat er helemaal niemand voor mij zou willen werken, besloot ik een oproepje te plaatsen op de Facebook-pagina van mijn blog. Ik meldde hierin dat ik op zoek was naar ondersteuning voor mijn blog en dat ik hiervoor een kleine vergoeding wilde betalen. Op deze manier hoopte ik de juiste mensen aan te trekken, dat wil zeggen;
– affiniteit met mij
– affiniteit met ‘mijn’ onderwerpen (en die van mijn klanten); business, travel en geluk
– op zoek naar serieus (niet onbetaald) werk, bestaande uit (voornamelijk) content
Stiekem zocht ik vooral mensen die ook voor mijn klanten zouden gaan werken, maar dat wilde ik niet meteen zeggen. Eerst maar eens peilen wat er op af zou komen!
Vertrouw op je gevoel
Ik kreeg meteen een paar reacties op mijn oproep, van Inge, Imke en Deisy. Deze drie meiden waren geen onbekenden van me, wat precies mijn doel was. Want iemand moet niet alleen goed zijn in wat ‘ie doet, maar ik wil mijn mensen ook kunnen vertrouwen. En mensen die je al kent zullen je minder snel belazeren, lijkt mij. Dit was dus ideaal. Ik besloot met alle drie de meiden een koffie te gaan drinken om één en ander te bespreken en dan gewoon eens met één (betaalde) opdracht te beginnen.
Ondertussen werd mijn oproep gedeeld op social media en begonnen onbekenden mensen te reageren die op alles lijken te reageren wat geld oplevert. Kijk, daar had ik dus geen zin in. Ik verwijderde mijn oproep en plande de koffiedates in met mijn drie potentiële teamleden.
Samenwerkingsdocument / overeenkomst van opdracht
Eigenlijk had mijn gevoel het meteen goed: de koffie was slechts een formaliteit en we waren allemaal meteen enthousiast. Ik stelde een kort samenwerkingsdocument op (vooral om mijn rol als opdrachtgever i.p.v. werkgever te bevestigen, een verklaring over intellectuele eigendom, omgang en het benaderen van klanten) en daarna gingen we direct van start. Ik briefte mijn team over mijn klanten en de werkzaamheden, gaf ze hun eerste concrete opdracht, keek die na en zette het door naar mijn klanten. Appeltje eitje!
Tien maanden later
Sinds de aanstelling van mijn team is de maandelijkse omzet van SuusjeHQ gemiddeld ruim 1.500 euro gestegen. Natuurlijk ben ik kosten kwijt aan het inhuren van mijn freelancers, maar de omzet is groter, en dus is er winst. Bovendien maakt een team je niet alleen flexibeler in het aannemen van werk, maar is het ook heel leuk en leerzaam om met anderen te kunnen overleggen over je klanten en werkzaamheden.
Do’s en don’ts voor als je ook een team om je heen wilt bouwen:
- Kijk goed welke werkzaamheden je kan gaan uit besteden. Wat is een afgebakende klus die je kunt uitzetten?
- Kijk goed of je je team gaat kunnen betalen. Zijn het werkzaamheden voor jezelf (uit eigen zak) of voor je klanten (uit de zak van de klant)? Bij dat laatste zou er altijd geld moeten zijn om je mensen te betalen. Of je zelf nog geld overhoudt, ligt eraan of je nog werk voor jezelf overhoudt en hoe groot je marge is 😉
- Begin klein: mensen die je al via via kent een eerste kleine klus geven is een veilige stap om te kijken hoe het werkt. Als dit bevalt kan je opschalen als het drukker wordt/kan je meer werk gaan zoeken.
- Niet alleen inhoudelijk goed zijn is belangrijk, maar ook de klik die je met iemand hebt, het vertrouwen en het kunnen rekenen op deadlines.
- Er bestaat bijna geen slechte uitvoering zonder een slechte briefing. Kijk goed naar jezelf: heb je echt goed uitgelegd wat je wilde?
- Kijk per samenwerking welke manier van samenwerken handig is. De één belt of Skype’t liever, de ander mailt of appt en weer een ander gebruikt Trello of Slack. Zelf mail ik veel. Ook hebben we een groepsapp. Daarnaast heb ik laatst de eerste Team Meeting georganiseerd. Helaas kon Imke er niet bij zijn, want zij zit als digital nomad in Latijns-Amerika.
- Kijk het rustig aan. Als je niet oppast ben je straks alleen nog maar bezig met aansturen en nakijken. Is dat echt wat je wilt? Het is geen ramp om een zzp’er te blijven!
Succes met het bouwen van je dream team! Wie heeft er zelf ook een dream team?
Mooi artikel! Super dat het zo goed gaat ? Als je in de toekomst meer hulp nodig hebt houd ik me aanbevolen ?
Goed te weten Aniek, thanks!