PR is voor velen een vaag begrip. Wat houdt het nou precies in? En wat heb je eraan? Ik leg het graag uit en deel gelijk acht concrete voorbeelden van wat ik te danken heb aan PR.
Vorige maand was het twee jaar geleden dat ik mijn carrière in pr begon. Ik begon in 2012 met mijn eerste ‘echte’ baan, maar dat was nog in de juridische branche. Daarna switchte ik via redacteur/journalist naar het pr-vak. En dat was een slimme zet voor mij! PR bevalt mij zeer goed omdat hier al mijn passies en talenten samen komen. Denk aan schrijven, content, online, media, journalistiek, blogger én commercie. Maar wat heb je als bedrijf aan PR? Wat kan een pr-adviseur precies voor je doen? Wat levert PR op?
Wat is PR?
Ik schreef al vaker over PR en wat het vak inhoudt. Heel kort gezegd staat PR voor publieke relaties en zorgt een pr-adviseur voor een goede reputatie en veel media-aandacht. Dit kan door middel van sterke eigen content op de eigen kanalen, zoals blogs en social media, maar ook – vooral – door content op de kanalen van derden, zoals artikelen en interviews over/met jou bedrijf en gastblogs. Denk eveneens aan samenwerkingen met bloggers en journalisten, zoals persreizen, giveaways, persevents, etc.
Lees hier meer over PR
- Vijf dingen die iedereen moet weten over PR
- Wat is PR? Zo krijg je media-aandacht
- Wat bloggers en journalisten moeten weten over PR
- Hoezo carrièreswitch? Dit doet een pr-adviseur
- Tien dingen die ik leerde bij Pride PR
Waarom een pr-adviseur inhuren?
Waarom heb je als bedrijf een goede reputatie en media-aandacht nodig? En waarom zou je hiervoor een pr-adviseur inhuren? Daar heb ik antwoord op! Kijk, niets moet natuurlijk, maar een leuk bedrijf met een goed verhaal is hartstikke mooi, maar als niemand ervan heeft gehoord, heb je er niets aan. Met PR zorg je ervoor dat mensen je kennen, dat je goed bekend staat, ondermeer door media-aandacht, maar dus ook door goede eigen content die op de juiste manier wordt verspreid. Dit zou je allemaal zelf kunnen doen, als je ook verstand hebt van schrijven, content, online, media, journalistiek, blogger én commercie. Maar vaak ontbreekt het bedrijven aan kennis, een netwerk én tijd. En zin. Iedereen zijn vak toch? Helemaal niet gek als je als ondernemer niet weet hoe het media-wereldje ‘werkt’, hoe je bloggers het beste kunt benaderen, hoe je een goed artikel schrijft en dit verspreidt, en ook zeker niet raar als je hier geen tijd voor (over) hebt. Voila, en God schiep pr-adviseurs!
Objectiviteit, free publicity en advertorials
Wat ook lastig kan zijn aan je eigen pr doen, is dat je niet objectief genoeg bent. Je vindt je eigen bedrijf, producten/diensten en verhaal vaak geweldig, maar bent daarmee te gefocust op jezelf en niet op de media. Waarom zouden zij over je schrijven? Waarom zou hun doelgroep over jou willen lezen? En lijkt jouw persbericht eigenlijk niet heel veel op een commercieel artikel? Een pr-adviseur creëert een win-win waarbij jouw bedrijf in de spotlights komt en de media mooie content kan publiceren. Zonder dat het op een advertorial lijkt. Advertorials kunnen natuurlijk ook werken, maar dan mis je nou net de kracht van PR. Free publicity rules!
Waarom ik mijn eigen PR doe
In tegenstelling tot wat ik veel bedrijven adviseer, doe ik mijn eigen PR. Dit doe ik omdat ik het vak ken en wél weet wanneer mijn pitch te commercieel is en wanneer niet. Ik ben nota bene zelf pr-adviseur en moet toch op zijn minst laten zien dat ik mezelf in de spotlights kan zetten. Als ik dat niet voor mijn eigen bedrijf kan doen, waarom zou ik dat dan wel voor een ander kunnen? Practice what you preach!
Practice what you preach!
Ik deed de laatste jaren behoorlijk mijn best om mezelf goed op de kaart te zetten. Ik schreef enorm veel blogs, liet mijn social mediakanalen groeien en verscheen tientallen keren in de media. In deze media mocht ik mijn verhaal doen, hetzij over mijn carrière, hetzij over mijn liefde voor reizen, hetzij gecombineerd.
Een greepje uit my wall of fame:
- BN De Stem
- Rondreis.nl
- ThankGodItIsMonday.nl
- Opzij
- Ambitieuze Meisjes
- RTL Weekend Magazine
- Werkenvanuithetbuitenland.nl
- Wonderlijk Werken
- Sprout.nl
- Zakenmeisje
- Vacature Via Ginny
- NPO Radio 2
- NPO Radio 5
- Z Talks Magazine
- EJ Traveller
- NOS op 3
- TravelNext
- De Volkskrant
Wat heeft PR mij opgeleverd?
1. Mijn eerste klanten en fulltime voor mezelf verder
Ik durf te stellen dat ik dankzij PR – dus de combinatie van mijn vele blogs, social mediaposts en het genereren van media-aandacht – met succes voor mezelf heb kunnen beginnen. Mijn eerste klanten – van 2013 tot en met 2015 – kwamen naar míj toe omdat ze me kenden van mijn blogs en social media. Hierdoor had ik het vertrouwen om mijn baan op te zeggen en vanaf februari 2016 fulltime verder te gaan met SuusjeHQ.
2. Social redacteur bij VROUW.nl
Begin 2016 werkte ik een tijdje als freelance social redacteur bij VROUW.nl. Van de twee vrouwen die mij ‘aannamen’ hoorde ik dat ze vooral vertrouwen in mij hadden door mijn Twitter-profiel. Ik bleek behoorlijk ‘social savvy’ over te komen, dus ik zou de functie vast aan kunnen. Tja, practice what you preach hè?
3. Freelance pr-adviseur bij USP Marketing & PR
Ik was nog maar net fulltime voor mezelf of ik werd gebeld door USP Marketing & PR, een pr-bureau gespecialiseerd in toerisme. Of ik af en toe voor ze wilde freelancen? Eh, ja! PR doen in de reisbranche leek mij al een tijdje leuk, maar ik had geaccepteerd dat ik eerst maar eens wat meters moest gaan maken en genoegen moest nemen met allerlei andere klussen. Maar dat hoefde dus helemaal niet! Straight to my favorite! Hoe USP wist dat ik voor mezelf was begonnen? Jep, blogs en social media!
4. Een nieuwe pr-klant: More Than Mayo
Begin zomer 2016 kreeg ik een mailtje van Ria van More Than Mayo. Ze had over mij gelezen in RTL Weekend Magazine en vond mijn verhaal inspirerend. We raakten aan de praat en niet lang daarna bleek dat ze zelf eigenlijk wel een pr-adviseur wilde. Drie keer raden wie voor haar aan de slag ging? Bedankt RTL Weekend Magazine!
5. Indirect: drie extra klanten!
Indirect heeft RTL Weekend Magazine me nog veel meer opgeleverd: Ria tipte mij namelijk aan Ilse Tempelaars, die mij ook inhuurde als pr-adviseur. En Ilse Tempelaars tipte mij weer aan Joost Spithoven, die mij op zijn beurt ook inschakelde voor de pr rondom zijn boekpresentatie. Tot slot tipte Ria mij aan Boon, waar ik vorige maand een mooie pr-klus voor deed. Ria, bedankt! (En nu allemaal naar haar site en volgen op Instagram) 😉
6. Docent social media
Begin 2017 ontving ik een mailtje van SRM. Of ik social mediales wilde gaan geven? Yes! Hoe ze bij mij terecht waren gekomen? Mijn naam was getipt door iemand die op LinkedIn had gezien dat ik veel met social media en online exposure bezig was. En zo was ik een mooie nieuwe klant rijker én begon het balletje te rollen. Ik gaf namelijk recent ook social media-presentaties aan een groep auteurs van een uitgeverij en aan een groep goede doelen.
7. Spreken bij Hostnet
In 2016 heb ik al twee keer eerder – bij Wonderlijk Werken en bij HTRO INHolland – mijn verhaal mogen doen, over hoe ik voor mezelf begon en wat bloggen hiermee te maken had. In april 2017 mocht ik dit verhaal ook vertellen tijdens het Hostnet Café. Superleuk om te doen en om anderen met mijn eigen verhaal te inspireren om ook hun hart te volgen, digital nomad te worden, te gaan bloggen, of wat hun droom ook is. Hoe Hostnet bij mij terecht kwam? Ik hoef het niet meer te zeggen denk ik.
8. De Reislustige Freelancer
Tot slot weet ik zeker dat Jessica en ik deze week voor de vijfde keer ons event De Reislustige Freelancer konden organiseren, dankzij onze online reputaties. Als niemand je kent, waarom zou iemand dan naar je event komen? Het is handig dat je dan al goed te boek staat, en dat je ook weer je event in de spotlights weet te krijgen natuurlijk. Daar zorgden we voor. De Reislustige Freelancer werd afgelopen maanden genoemd in Z Talks Magazine, Volkskrant, MyEverlane, Zakenmeisje.nl, Trends4Travel en Ensannereist.nl. Ook werd ik geïnterviewd door NOS op 3 en dat leverde eveneens extra bezoekers op.
Een goede (online) reputatie en (online) zichtbaarheid is goud waard!
Doordat ik mezelf – veelal online – in de spotlights weet te zetten, zijn mensen bekend met mijn naam, bedrijf en wat ik zoal doe. Ik sta bekend als blogger, pr-adviseur en digital nomad, en boven als online savvy, reislustig type dat haar dromen najaagt. Dit levert mij klanten op, en hierdoor kán ik weer nog meer mijn dromen najagen. Lang leve bloggen, lang leve social media, lang leve pr! Een online reputatie is goud waard!
Wat doe jij aan je eigen pr? Heeft het je wel eens iets opgeleverd?
Psst, ik organiseer dinsdag 1 augustus een pr-workshop voor ondernemers!
Wauw wat ben jij goed bezig! Super knap en inspirerend hoe je dit allemaal voor elkaar krijgt 🙂
Superbedankt! 😀 Fijn om te horen!