PR-tips voor bloggers: vergroot je online zichtbaarheid [+video]


Een goed verhaal is belangrijk tegenwoordig, maar nog belangrijker is dat dat verhaal ook gehoord wordt. Maar hoe zorg je dat mensen jouw blog lezen? Hoe word je (online) beter zichtbaar? Ik geef pr-tips voor bloggers!

 

Heb jij ook een blog maar worden je bezoekersaantallen maar niet beter? Schrijf je superleuke verhalen maar worden ze amper gelezen? Tijd om iets te doen aan je online zichtbaarheid! Want leuke content wordt niet vanzelf gevonden. In deze blog geef ik verschillende pr-tips voor bloggers, zodat ook jouw blogs straks door meer mensen worden gelezen en jij als blogger op de kaart staat.

 

Wat is pr?

In deze eerdere blog en vlog vertelde ik jullie al iets meer over pr. Wat is pr nou precies en wat doet een pr-adviseur? In dit artikel ga ik specifiek in op pr-tips voor bloggers. Hoe werk je als blogger aan je online zichtbaarheid zodat je blogs door meer mensen worden gelezen?

 

Leuke content

Stap één is simpel en tegelijkertijd ook moeilijk: zorg dat je leuke content op je blog hebt. Wat leuke content is, is voor elke blog verschillend. Jij weet als het goed is het beste wat jouw doelgroep wilt. En anders kijk je nog eens in je statistieken welke artikelen goed zijn gelezen. Ga daar mee door! En vergeet ook SEO niet natuurlijk.

 

Social media

De makkelijkste manier om je blog onder de aandacht van je lezers te brengen is door je artikelen te delen op je social mediakanalen. Doe je dit nog niet? Maak dan nú een profiel aan en begin met het delen van je blogposts. Hoe meer volgers op social media, hoe meer mensen je nauturlijk bereikt. Beter  bouw je dus snel een behoorlijke community op. Hoe? Wederom door leuke (social) content te delen, maar je kanalen ook weer niet als éénrichtingsverkeer te gebruiken. Stel vragen, reageer op mensen en doe eens iets geks!

 

Interview-pitches

Oké, je blog is leuk en je social mediavolgers lezen trouw je artikelen. Hoe bereik je dan weer een nieuwe, grotere doelgroep? Door geïnterviewd te worden door een mooi platform over je blog! Dit klinkt als een droom, maar met een beetje speurwerk en moeite is die droom best te realiseren. Zo werd ik dit jaar al geïnterviewd door EJ Traveller en Traveljunks.nl. Bekijk hier al mijn publicaties. Hoe je dat bereikt? Gooi gewoon eens een balletje op bij je favoriete media en vraag of ze je willen interviewen over je blog. Leg wel even uit waarom jouw blog zo bijzonder is. Meer kans heb je bij media waarvan je al weet dat ze regelmatig bloggers interviewen. Op zoek naar rubrieken dus!

 

EJ Traveller

 

Gastblogs

Een interview afnemen kost tijd. Daarom geven sommige media de voorkeur aan gastblogs. Die kun je zelf aanleveren en daar hebben zij dan weinig werk van én ze hebben weer nieuwe content. Schrijf dus eens een gastblog en biedt die aan bij één van je favoriete media. Ook hier geldt weer: schrijf over iets bijzonders en waar dat medium iets aan heeft. Het moet geen comercieel promo-praatje worden, want dat plaatst (en leest) niemand graag. Dan moet je lekker een advertorial inkopen!

 

Interview zelf!

Wat ook zeker voor meer nieuwe bezoekers zorgt is om zelf iemand te interviewen voor je blog. Dit moet natuurlijk wel bij je blog passen. Maar is dat het geval en heb je een mooi artikel ervan gemaakt, dan is de kans groot dat de geïnterviewde het artikel ook zal delen op zijn of haar eigen kanalen. Het resultaat? Mooie bezoekersaantallen voor jou! Je kan ook een groepje mensen of bloggers vragen naar hun favoriete bestemmingen en daar één mooi artikel van maken. ‘De tien favoriete bestemmingen van collegabloggers’. Zo’n blog doet het vaak goed omdat al die bloggers het artikel ook weer gaan delen op hun kanalen.

 

Tip

Het allerbelangrijkste blijft voor mij om plezier te houden in het bloggen. Dat zie je terug in de artikelen en mensen houden van authenticiteit. Pas jij bovenstaande tips alleen maar toe om te groeien als blogger zonder enige voldoening of instrinsieke motivatie? Dan kan je misschien beter een andere hobby zoeken.

 

SuusjeQ in haar natuurlijke habitat

 

Wat denk jij? Kan teveel focussen op groei nadelig uitpakken? Wat vind jij de meest authentieke en beste manier om meer bezoekers te trekken? 

 

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *