Van vergane glorie tot icoon 3.0: de pier van Scheveningen is back in business! Ik nam een kijkje en ontbeet in het reuzenrad.
De pier van Scheveningen: wie kent ‘m niet? Waarschijnlijk heb je er vroeger eens een kopje koffie gedronken met je opa en oma, maar ben je er de laatste jaren niet meer geweest. Vergane glorie, zo viel de pier het beste te omschrijven. Maar dat is nu verleden tijd! De pier is vernieuwd, heropend en zal zich de komende jaren alleen maar blijven verbeteren. Ik neem je mee in de drie levens van het icoon en diens onzekere toekomst…
Een stukje geschiedenis
De eerste pier van Scheveningen werd gebouwd in het jaar 1900 en stond recht voor het luxe Kurhaus. Echte kenners weten dat de huidige pier iets noordelijker begint. Dit komt omdat de eerste pier in 1943 is afgebrand en er in 1958 een nieuwe pier is gebouwd op de meer noordelijke locatie.
Enfin, vanuit het Kurhaus kon de rijke lui heerlijk paraderen over de eerste pier. Deze pier was van hout, net als de bekende Britse pieren. De tweede pier werd ontworpen door architect wijlen Huig Maaskant. Leuk om te weten is dat Maaskant ook andere iconen als de Euromast en het Hilton Amsterdam heeft ontworpen. Een tikje modernder dus!
Eén gulden (en twintig miljoen investering)
Deze tweede pier werd in 1961 officieel geopend door Prins Bernhard, maar was al lang niet meer zo exclusief als de eerste. Ook de middenstand kwam nu op de pier, en daarmee openden ook de ‘gewone’ winkeliers hun deuren op de pier. Hoogtepunt van de middenstand was in 1991, toen keten Van der Valk de op dat moment al vergane glorie-pier kocht voor een symbolisch bedrag van één gulden. Dat lijkt een koopje, maar Van der Valk tekende met de koop eveneens voor de verplichting om 20 miljoen gulden in de pier te investeren.
Waar ging het mis? Werd de 20 miljoen gulden niet geïnvesteerd? Of was het niet genoeg om de pier weer te laten opbloeien? Menig Nederlander heeft in de jaren ’90 en ’00 de pier bezocht, maar al snel ging het toch bergafwaarts met het icoon van Scheveningen. In 2013 werd de pier gesloten in verband met brand(on)veiligheid. De hele toko ging failliet en heeft een tijdje te koop gestaan. Gelukszoekers (ik noem geen namen…) hoopten de pier weer voor één euro te kunnen kopen, maar dat gebeurde niet. In oktober 2014 werd de pier overgenomen voor drie miljoen euro door twee partijen, te weten projectontwikkelaar Kondor Wessels vastgoed en hotelbedrijf Danzep, de partij achter Easyhotels.
En nu?
Sinds oktober 2014 is de pier zijn derde leven in gegaan. Naast de drie miljoen euro om de pier te kopen is er ook nog eens drie miljoen geïnvesteerd om de pier op te knappen tot de huidige staat (ik schrijf dit in september 2016). Het (aardslelijke) stalen eiland is afgevoerd, er is een reuzenrad gebouwd en de pier zelf is behoorlijk opgepimpt. Van foodtruck-achtige restaurantjes tot werkplekken, een sportschool en hotel in aanbouw en zelfs een heuse tokkelbaan in wording. Komt dat zien!
Kondor Wessels vastgoed en hotelbedrijf Danze pakken het anders aan dan de meeste ondernemers. Ze mikken op hippe horecazaken en pop-up retailers. Heel anders dan de boulevard van Scheveningen! Maar dat moet ook wel, want de ene na de andere ‘klassieke’ retailer sluit zijn deuren in Nederland. Op de pier moet je uniek zijn, anders komen de bezoekers niet. Ondernemers betalen een omzetafhankelijke huur. Wie klaagt over de kosten, draait dus een prima omzet! Het is echt samen ondernemen, samen risico’s nemen, aldus Henk Smit.
Modern ondernemen… tot 2020?
Toch is ook dit geen lange termijnoplossing. Het gebouw is dit jaar 55 jaar oud en zal over niet al te lange tijd compleet moeten worden gerenoveerd of opnieuw gebouwd moeten worden. De huidige eigenaren mikken daarvoor op september 2020. Tot die tijd, dus nog vier jaar te gaan, wordt er een tijdelijke operatie gevoerd. Met de huidige mix van food, shopping, avontuur, cultuur en inspiratie hopen de eigenaren de harten van locals en toeristen terug te winnen. Niemand moet zich meer hoeven schamen om een dagje naar de pier te gaan! De ondernemers willen zich duidelijk bewijzen voor een volgende stap…
Na vier – hopelijk succesvolle – jaren is het dus nog maar de vraag wat er met de pier gaat gebeuren. Kondor Wessels en Danze hebben de pier gekocht omdat ‘zo’n landmark niet mag wegkwijnen’, dus dat de pier weggaat lijkt onwaarschijnlijk. Maar of de ondernemers een andere weg inslaan, dat zal in 2020 blijken. Voor nu moet de pier 3.0 eerst nog officieel geopend worden. Hopelijk door wederom een royalty. Wim-Lex, ben je er klaar voor?
Ontbijten in het reuzenrad
In september 2016 kwam ik zelf voor het eerst (sinds juli 2015) weer in Scheveningen. Dit in het kader van een bloggerstour langs de mooiste – oude en nieuwe – plekjes van Den Haag. De pier viel in beide categorieën, dus kon zeker niet ontbreken. En na de presentatie van Henk Smit mocht ik met de andere bloggers als één van de eerste mensen ever in het enige reuzenrad op een pier ever.
De bouw van het reuzenrad was een volgens Henk Smit een voorwaarde bij de koop van de pier. Het bungeejumpen is natuurlijk ook hartsitkke leuk, maar niet voor een heel groot publiek en ook vooral in de zomermaanden. Een reuzenrad daarentegen is voor iedereen leuk en kan door de dichte cabines het hele jaar door worden gebruikt.
Testrondje
Zo’n tien minuten zitten we in een cabine van het reuzenrad. Omhoog kijk ik uit op de Noordzee. Op de weg naar beneden draai ik me om en kijk ik uit over Den Haag, Scheveningen, de duinen en mensen op het strand die langzaam weer steeds groter lijken te worden.
Ik wil zeker een keer terugkomen naar de pier om te genieten van een wereld dagje uit in eigen land. Lekker eten halen bij de foodstalletjes, natuurlijk nog een rondje in het reuzenrad (of tokkelen!), en als het even kan blijven slapen in het hotel dat binnenkort op de pier opent. Voor een slordige 300 euro per nacht word je wakker aan het einde van de pier mét uitzicht op zee, een eigen terras en minibar. Nog iets meer te besteden? Ook het Kurhaus wordt momenteel vernieuwd! 😉
Eén ding is zeker: het suffige pier-gevoel is niet meer. Er wordt weer volop in Den Haag geïnvesteerd en Scheveningen bloeit op!
Ontbijten in het reuzenrad
Ben jij al bij de nieuwe pier geweest? Lijkt het je wat?
Wat leuk om te lezen! Ik wist nog niet dat er nu een reuzenrad is!
Fijn om te lezen dat ik jou op de hoogte breng 🙂