Ebru vertelt over haar bedrijf Ebruze aan Open Rotterdam. |
Of je nu blogger bent, jezelf verhuurt als zzp’er of een eigen bedrijf hebt: het is altijd handig om iets aan promotie te doen. Zonder bereik geen lezers, volgers en klanten, niet waar?
Bij promotie denk je misschien al snel aan marketing en advertenties. Of aan de radio, televisie of de krant. En dat zijn zeker stuk voor stuk goede manieren om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Maar het hoeft niet altijd moeilijk of duur te zijn om in de spotlights te komen. Met deze vijf tips weet iedereen straks wat jij doet en waarvoor ze jou(w bedrijf) kunnen inschakelen.
1. Creëer een personal brand
Stel jezelf eerst eens de volgende vragen. Wie ben je? Wat kan je? Hoe wil je gezien worden? Om welke drie onderwerpen en skills wil jij bekend staan? Weet wie je bent, wat je kan én wat je wil en laat dat aan de wereld weten. Word een expert, zodat iedereen jou als autoriteit gaat zien op deze onderwerpen en skills.
Voorbeeld: ik ben een schrijver, een reiziger en een ondernemer. Ik wil bekend staan als blogger, als digital nomad en als pr- en communicatiespecialist. Nu ben ik niet de ideale persoon om in een hokje te plaatsen, maar zelfs ik heb zo mijn ‘niches’. Ik hoop dat mensen naar mijn blog komen voor de onderwerpen modern reizen, het nieuwe werken en ‘YOLO’en’. En mij weten te vinden voor Oceanïe, Zuidoost-Azië én Nederland! Of je nu een wereldreis wilt maken of je droombaan wilt vinden: I’m your girl! En ik hoop dat mijn klanten me zien als expert op het gebied van online pr, social media en bloggen.
Eén specialisme heb ik niet, maar ik denk dat ik toch best om wat onderwerpen bekend sta, of niet dan?
Sta ik al bekend als wereldreiziger en outback-expert? |
2. Toon je brand op social media
Je weet wie je bent, wat je kan, wat je wilt en hoe je wilt overkomen. Dan is het nu zaak om ook daadwerkelijk zo over te komen. Laat het dus weten in je Twitter-bio, deel artikelen op LinkedIn die in jouw straatje passen, en vervuil je Facebook-timeline niet met berichten over all-inclusive vakanties en negen tot vijf-banen (tenzij dat je passie is natuurlijk).
Social media is de makkelijkste en goedkoopste manier van marketing en dé manier om jouw personal brand te laten zien. Vind je het nog lastig wat je wel en niet moet posten en wanneer? Maak eens een contentkalender. Zo wijk je niet per ongeluk af van jouw personal brand. Op Artikel 2.55 plaats ik elke week een artikel dat inspireert om gelukkig te zijn (maandag), een artikel over business (woensdag) en een artikel over reizen (vrijdag). Als ik een onderwerp bedenk dat niet in één van deze drie thema’s past, besluit ik er niets over te schrijven.
Wat betreft mijn social media-accounts ben ik ook streng. Op de Facebookpagina van Artikel 2.55 deel ik alleen nieuws rondom mijn eigen blog. Op de Facebook-pagina van SuusjeHQ deel ik alleen nieuws rondom mijn freelance werkzaamheden. Op de Instagram-account van SuusjeHQ moeten alle posts iets te maken hebben met travel en/of business. Op de LinkedIn-pagina van Artikel 2.55 deel ik alleen de samenwerkingen met bedrijven. En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar je begrijpt dat ik bedoel denk ik 😉
3. Blog je bekend
Wie nog niet begrijpt dat een blog een zeer waardevol middel kan zijn om je kennis en kunnen te uiten, kan beter afhaken. Of misschien niet. Het is namelijk mijn missie en morele plicht om iedereen het nut van bloggen te doen inzien.
Met een blog kun je laten zien dat je over een bepaald onderwerp veel weet. Of dat je bepaalde dingen goed kunt. Met deze blog probeer ik bijvoorbeeld over te komen als expert op het gebied van social media, blogs en pr 😉
Heb je geen eigen website? Publiceer dan een blog op je LinkedIn-profiel of schrijf een gastblog voor een relevante website van een ander. Wees vooral niet bang om ’teveel’ te verklappen met je blog. Ik kan hier alles vertellen over contentkalenders, bloggen en voor jezelf beginnen, maar dat zegt niet dat mijn lezers dat ook meteen kunnen (of gaan doen).
Als blogger naar Kenia, dat zet je op de kaart! |
4. Doe het niet alleen
Nog beter dan anderen laten weten dat je iets goed kunt en ergens veel van weet, is een ander laten zeggen dat je iets goed kan of ergens veel van weet. Lang leve pr! Maar hoe krijg je een ander zover iets over jou te zeggen?
Ik schreef laatst al een blog over pr. Een persbericht schrijven over een nieuwtje rondom jouw bedrijf is een idee. Hopelijk pakt de media het op. En een artikel over jouw bedrijf in de media, is toch geloofwaardiger (en heeft een groter bereik) dan dat het op je eigen website staat.
Maar een persbericht is zeker niet het enige pr-middel dat je kunt inzetten. Een beetje pr-adviseur kan ook voor jou een deskundige blog of opiniestuk schrijven en deze ergens aanbieden. Of je kunt journalisten en bloggers vragen of ze het leuk vinden jou te interviewen over jouw bijzondere bedrijf/visie/succes. Voor je het weet sta je in de krant als deskundige met een mooie quote over ‘jouw’ onderwerp.
5. Laat je horen
Hoewel ik zelf natuurlijk erg fan ben van schrijven, is ook spreken een krachtig middel om te laten zien horen wat je kan. Maar hoe word je ergens als spreker uitgenodigd? Juist, als je bekend staat als deskundige – of zelfs autoriteit – over een bepaald onderwerp! Volg in de meeste gevallen dus eerst punt één, twee, drie en vier. Daarna kun je vast eens ergens een presentatie geven. Meld je aan bij events en vakdagen, organiseer zelf een event, maak een vlog/webinar en vooral: laat anderen weten dat je beschikbaar bent als spreker op het gebied van onderwerp x of y. Lang leve LinkedIn!
P.S. Ik ben beschikbaar als spreker op het gebied van pr, social media, bloggen, carrièreswitches, voor jezelf beginnen en digital nomad worden! 😉
Spreken over mijn carrièreswitch, voor mezelf beginnen en digital nomad worden. |
Hoe laat jij anderen weten wat jij kan? Hoe zijn jouw klanten bij jou terecht gekomen?