Bloggers ‘gratis’ op reis sturen? Ook dat is pr! |
Dat ‘pr’ staat voor ‘public relations’, dat weten de meeste mensen nog wel. Maar wat zijn public relations? En wat doet pr voor jouw bedrijf?
Ruim een jaar geleden startte mijn carrière in pr. De puzzelstukjes waren op zijn plek gevallen en ik had een baan gevonden waar ik mijn liefde voor schrijven, online content, bloggers, journalistiek én commercie kon combineren. Althans, dat bleek toen ik eenmaal bezig was. Voor ik in pr werkte wist ik amper wat het vak eigenlijk inhield, en met mij vele anderen, zo ervaar ik nog regelmatig. Daarom hier een lesje pr in vijf stappen. Wat moet je weten over pr? Ik vertel het je in mijn eigen woorden!
1. Wat PR is
Dat pr staat voor public relations weten we dus wel. Maar wat houdt dat eigenlijk in? En wat kan pr betekenen vor jou bedrijf?
Public relations betekent letterlijk publieke relaties, en dat verklapt al een hoop. De externe relaties en communicatie van een bedrijf naar buiten toe, daar gaat het om in pr. En dat kan dus op zoveel meer manieren dan een persbericht te schrijven en dan uit te sturen naar de gehele media-database. Ook contentmarketing (het slim verspreiden van content) is een stukje pr, evenals het uitnodigen van pers voor evenementen en het opzetten van interviews tussen een bedrijf en de media. Technisch gezien staat pr voor het genereren van free publicity, maar omdat steeds meer media tegenwoordig betaald willen worden voor content (hallo verdienmodel), komt het geregeld voor dat pr overloopt in marketing. Een puur pr-bureau bestaat bijna niet meer. Veel pr-bureaus zijn nu ‘digital pr-, influencermarketing- en consultingbureau’, of iets dergelijks.
2. Een ‘PR-bericht’ bestaat niet
Een veelvoorkomende fout (en ergernis van mij) over pr en persberichten: de samensmelting ‘pr-bericht’. Dit suggereert (voor mij althans) dat pr alleen draait om persberichten. En dat is dus niet het geval, zie punt 1. Een persbericht is een nieuwsbericht van een bedrijf dat de wereld in wordt gezonden naar (veel) relevante (en minder relevante) pers en mediarelaties.
3. Niet alles is een persbericht
Klinkt leuk, zo’n persbericht? Dat is het ook, maar het is niet voor elk doel en ‘nieuwtje’ geschikt. Veel bedrijven vinden alle mededelingen rondom bedrijf nieuws, maar daar zit de media dus niet op te wachten. Persberichten zonder nieuwswaarde zullen dan ook niet worden overgenomen in de media.
4. Een persbericht is niet altijd een goed idee
Soms wil je liever niet dat jouw nieuwtje in tien regionele online krantjes terecht komt, maar liever in één of twee ‘echt’ toonaangevende media. Dan is het handiger om gericht te bellen (of mailen) met een gepersonaliseerde pitch. Hetzelfde kan gelden voor events en interviews. Kies je favoriete media en ga die benaderen in plaats van een persbericht naar 100 relaties uit te sturen en te hopen dat jouw favoriet reageert. De media zijn dol op exclusieve content, dus iets onder embargo aanbieden of een exclusief interview of gastblog aanbieden kan ook werken!
5. PR kost tijd
Verwacht echter niet dat je morgen een pr-adviseur kunt inschakelen en overmorgen op de voorpagina van de krant staat. Ten eerste kost pr tijd. Het opbouwen en onderhouden van de juiste mediarelaties is natuurlijk een ding, maar ook het opstellen van je eigen doelen is vaak niet één, twee, drie gebeurd. En een pr-adviseur kan je niet goed pitchen als je zelf niet eens weet wie je bent en wa je wilt. Denk dus vooral na over wie je bedrijf is, wat je doet, waarom en voor wie. Wie wil je bereiken met pr? Hoe wil je overkomen in de media? Uiteraard kan een pr-adviseur je hiermee helpen. That’s what we are for!
Wat wist jij al over pr? Laat het gerust weten als je nog meer vragen hebt!
Heel erg bedankt voor alle tips! ik heb er echt heel erg veel aan. Ga zo door!
Graag gedaan! 🙂 Je weet me te vinden bij vragen he?