De voor- en nadelen van netwerkevents voor bloggers 3


Just another day at the office… (foto: Carlos van Dijk)

Wie serieus travelblogger wilt worden ontkomt er niet aan: netwerkevents. Deze bijeenkomsten hebben voor- maar ook nadelen. Zo haal je er het meeste uit!

Vorige week had ik maar liefst twee netwerkevents. Op één dag zelfs! Donderdag 29 oktober vond zowel Travelpresentation als Caribbean Latin Workshop plaats. Travelpressentation, in het Beatrix Theater, duurde de hele middag. In eerste instantie wilde ik dan ook niet gaan, want ik werk bij Pride op donderdag. Daarom meldde ik me aan voor de Caribbean Latin Workshop, die ’s avonds werd gehouden op riviercruiseschip Serenity in het Amsterdam Rijnkanaal. Maar toen ik zo’n beetje iedere reisblogger op Twitter hoorde over Travelpressentation, realiseerde ik me dat ik daar gewoon bij moest zijn. Sommige events kun je niet missen! Daarmee kom ik dan ook meteen bij het eerste punt.

1. Nadeel: netwerkevents zijn vaak onder werktijd

Logisch ook, want voor veel bloggers is bloggen hun fulltime baan. Omdat ik ook 36 uur in de week bij Pride werk, kan ik helaas niet overal bij zijn. Gelukkig kon ik donderdag thuiswerken. Dat scheelt me zo’n tweeenhalf uur reistijd, waardoor ik om 17:00 uur nog net het laatste deel van de beursvloer kon meepakken en een wijntje kon meedrinken op de borrel.

Mijn eerste bloggersevent in Rotterdam

2. Voordeel: je kunt in korte tijd veel contacten opdoen

Totaal ben ik een uur bij Travelpresentation geweest, en heb maar liefst drie nuttige gesprekken gevoerd. Eén met Belvilla, waar ik wel eens per e-mail contact mee had gehad over een mogelijke samenwerking, maar het is dan toch even leuk elkaar in het echt te zien en te spreken. Hopelijk komt er wat moois tot stand! Ook ging ik even babbelen met het toerismebureau van Thailand, vertegenwoordigd door USP Marketing & Communication. De eigenaresse bleek mijn leidinggevende bij Pride te kennen. Het wereldje is zo groot niet! Tot slot praatte ik ook even met Friesland, die ik al eerder ontmoette op het event van Cherry Picker. Wie weet speel ik binnenkort #toeristineigenland in Friesland!?

Utrechtse Bloggers Borrel begin dit jaar

3. Voordeel: even bijkletsen met (oude) bekenden

Ik denk dat ik ongeveer een kwartier niet met verkeersbureaus gepraat heb, en in dat kwartier heb ik zoveel leuke reisbloggers ontmoet. Milou, Lisette, Patrick, Chantal en Daisy, die ik allemaal al eens had gezien, maar ook ‘nieuwe’ mensen, die ik herkende van Twitter of wiens blog ik al een tijdje volg: Sandra, Rosanne, Laura, Linda en Debby bijvoorbeeld. Gelukkig herkenden de meesten mij ook, want ik bleek “echt op mijn profielfoto te lijken”. Haha!

Deze mensen ken ik inmiddels wel 😉

4. Nadeel: het ene event is het andere niet…

Helaas zit er ook wel eens een netwerkevent bij dat niet zo vruchtbaar is… Zo bleek Caribbean Latin Workshop vooral gericht op reisagenten, die voor de consument de leukste bestemmingen en hotels moeten boeken. De meeste ‘speeddates’ met verkeersbureaus, reisorganisaties en hotelketens, waren dan voornamelijk een verkooppraatje over luxe resorts op de Antillen, of de nieuwste businesclassvlucht van Iberia. Alleen de presentatie van Visit Peru vond ik oprecht enthousiast. Zonder overdrijven wist Ilse van USP (daar waren ze weer!) mij te overtuigen van Peru. Niet dat Peru nog niet op mijn bucketlist stond natuurlijk… maar als ik het nog niet zeker wist, staat Peru nu écht op nummer één van mijn Zuid-Amerika Bucketlist.

Geleerd vandaag: de ene cruiseboot en het ene event zijn de andere niet ? pic.twitter.com/PskURkB8Ap

— Suzanne van Duijn (@SuusjeQ) October 29, 2015


5. Voordeel: je ontmoet bloggers waarvan je nog nooit gehoord had

Kennen jullie Live Like Tom al? Dit is de enige reisblogger in Nederland die zich richt op gay travel. En dat is best verfrissend, is een wereld waar het gros van de bloggers vrouw is (en volgens mij ook hetero). Tom, wat eigenlijk een alias is voor Serge, vertelde dat het voor hem soms moeilijk is om samen te werken met brands. Hij heeft immers een wel heel specifieke niche. Tom bereikt niet de grote massa. Maar als je het mij vraagt moeten brands dat ook niet willen. Een doorsnee blogger bereikt dat misschien wel, maar daar bestaan er ook meer van. Nichebloggen is de toekomst! Bloggers én brands: wees uniek, verzin een originele invalshoek, en ga alleen samenwerkingen aan waar je echt achter staat (en je doelgroep iets aan heeft).

Even netwerken met andere Guernsey-lovers (foto: Julia Claxton)

Ben jij wel eens op een (bloggers)netwerkevent? Wat vind jij de voor- en nadelen?

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 gedachten over “De voor- en nadelen van netwerkevents voor bloggers