Tja. Op mijn 22ste wilde ik nog advocaat worden. Dacht ik. |
Van jurist via journalist naar PR-dame… hoe anders is dat (niet)? Na bijna vier maanden in de PR praat ik je bij over mijn baan en ‘het vak’.
De laatste maanden voerde ik veel gesprekjes over mijn carrière(switch). Dat ging ongeveer zo:
“Ik ben Junior PR-adviseur bij Pride PR.”
“Wat is dat?”
“Een PR-bureau.”
“Oké! Enne… wat doe je dan precies?”
“De PR voor onze klanten. Een tech-bedrijf komt bijvoorbeeld bij ons met bepaalde communicatiedoelen. Daar stellen bij een plan voor op en gaan dat realiseren, bijvoorbeeld artikelen schrijven en die geplaatst zien te krijgen bij relevante media.”
“Oké, en wat deed je hiervoor dan?”
“Voordat ik naar Australië ging was ik redacteur e-fashion.”
“Oh, heel iets anders! Heb je Journalistiek gedaan?”
“Nee, rechten.”
“Oh, heel iets anders!”
Heel iets anders?
Nou, dat valt dus eigenlijk wel mee. Voor mij is het helemaal niet zo’n gekke stap geweest. Maar omdat er blijkbaar toch nog veel mensen zijn die dat wel vinden, herhaal ik mijn loopbaan nog maar eens.
Op mijn 23ste begon ik als jurist. |
Al tijdens mijn rechtenstudie werd ik blogger, volgde een minor Taal & Communicatie en werd hoofdredacteur van Alibi. Na de master Informatierecht werkte ik even als jurist, maar al snel ging ik nog meer bloggen (Nobiles) en maakte ik de overstap naar Textilia. Ook ging ik freelancen voor Miss Legal; eerst als jurist en blogger, later – vooral – als communicatieadviseur. Na een half jaartje reizen (en travelbloggen voor Travelvalley.nl) was het voor mij een logische stap een baan te zoeken in de communicatie. Dat is een breed begrip, maar waar het op neerkwam was dat ik wilde schrijven, maar niet alleen voor één website, maar voor klanten met journalistieke en commerciële doelen, met achterliggende strategieën en projecten.
Wie schrijft die blijft! |
PR-adviseur
Nou, dat is PR dus. En als Junior-PR adviseur ondersteun ik mijn collega’s (de ‘echte’ accountmanagers) bij het uitvoeren van de PR-plannen voor onze klanten (accounts). Pride focust zich vooral op tech-bedrijven. Zo zijn onze klanten bijvoorbeeld Amazon Web Services, Nest, Eyefi, Oxboard, ISM eCompany, Pimm en Econocom. Google maar eens 😉
Ik heb inmiddels mijn eigen medewerkerspagina op PridePR.nl, dus wie mijn verhaal en motivatie graag nog eens uitgebreid wil lezen, is van harte uitgenodigd. Hier de korte versie, prachtig samengevat door collega en copywriter Steven: “Ik volg mijn hart en dat is altijd onderweg.” En “Don’t call it a dream, call it a plan.” En:
“Doe wat je wilt, het leven is te kort om iets anders te doen. Maar dat wil niet zeggen dat ik maar wat raak leeft. Ik zoek altijd een lijn in de dingen die ik doe, Zowel in mijn werk als in mijn reizen. Ik stel mezelf een doel dat ik wil bereiken en vervolgens zorg ik dat ik daar aankom. Aan het eind van de lijn wil ik ontwikkelder zijn, meer weten en meer kunnen en dat weer delen met anderen. Ik denk niet dat ik ooit verzadigd zal zijn en dat ik altijd nieuwe dingen zal blijven opzoeken. Daarom vind ik het ook leuk om met klanten te werken die zich bezighouden met online en innovatieve technologie. Daar gebeurt heel veel, heel snel. Net als in mijn leven, eigenlijk.”
PR it is! |
Een verrassend vak
Dat ik als groentje in het vak ben begonnen, heeft als voordeel dat ik de dingen nog met een frisse blik bekijk. Zo heb ik me al door een aantal PR-zaken flink laten verrassen:
* Communiceren kun je leren;
* Oldskool PR-mensen weten vaak bar weinig van social media, bloggers en betaalde content;
* Meten is weten, maar toch wordt er in PR vaak betaald zonder te weten wat het resultaat is;
* Zoeken naar een oplossing is niet zo nuttig zonder de oorzaak van het probleem aan te pakken;
* Een maandelijkse massage is geen overbodige luxe;
* Het lichaam maakt gelukshormonen aan als je nep-lacht;
* Waterskiën verleer je niet in vijf jaar tijd;
* Storytelling is eigenlijk gewoon contentmarketing (en dat is een goede journalistiek)
* Betaalde content is het nieuwe nieuws.
What can I say? Toen ik op mijn 18de rechten ging studeren wist ik amper dat het PR-vak bestond. Bovendien had ik destijds nul ervaring met schrijven en bestond online media nog nauwelijks (ja, ik ben al 27). Volg je hart, dat klopt altijd 😉
Wat is stiekem jouw droombaan?