Afgelopen woensdag had ik mijn eerste event als travelblogger. Verkeersbureaus.info, een Nederlands platform met dagelijks nieuwe content over reizen, organiseerde ‘Beyond Borders’ in het pand van Endemol. And I was invited!
Ik heb nog niet veel bloggerevents meegemaakt, maar ik durf te zeggen dat de sfeer bovengemiddeld goed was. Iedereen begon meteen met elkaar te kletsen (niet voor niets reizigers) en hier en daar herkenden mensen elkaar. Zelf herkende ik Lisette van Travellust en Denise van Followmyfootprints. Ook ontmoette ik Roëll van WeAreTravelers, Karlijn van KarlijnTravels, Linda van Meisjevandewereld, Aniek van Agirlaroundtheglobe, en nog vele anderen. De Oscar voor Beste Nieuwkomer(s) gaat naar Jip en Sophie van WhereWeGo. Dit stelletje uit Utrecht is net samen een reisblog begonnen en gaat nu al hard!
Patrick, Liselore en Joost
Enfin, er stonden drie presentaties op het programma. De eerste over Online Marketing door Patrick Mulder, het brein achter Verkeersbureaus.info. De tweede over Social door Liselore Stap van Grabyourbags. De derde door Joost Geurtsen van Endemol, uiteraard over – duh – Endemol en één van de nieuwe takken. En in plaats van een saai verslag zal ik hieronder de presentaties voor je samenvatten in concrete tips.
1. SEO is always a good ideo
Zoekmachineoptimalisatie werkt nog steeds. Wie zijn blog zo inricht dat Google jou goed kan indexeren (en hoog laat uitkomen), kan daar veel bezoekers mee trekken. Hoe doe je dat? Zoekwoorden zijn – goh – key. Of moet ik ‘zoekzinnen’ zeggen? Mensen zoeken steeds vaker op langere – en combinaties van zoekwoorden en -zinnen. Maar wees vooral uniek. Als Google ‘door heeft’ dat jij betaald wordt om bepaalde dingen te schrijven, word je afgestraft in de zoekresultaten. Tip: meld je aan bij Google Webmaster Guidelines om hier melding van te krijgen.
2. Beeld zegt meer dan 1000 woorden
Naast tekst kan natuurlijk ook op beeld worden gezocht. Geef je afbeeldingen daarom een passende naam, waar een zoekwoord in voor komt. Bij een zinnetje verbind je de woorden door er streepjes (-) tussen te zetten. Zo-moet-dat.
3. Facebook is nu écht passé
We wisten het eigenlijk natuurlijk al, maar Facebook verliest nu echt aan gebruikers. Zeker jonge mensen stappen over naar Instagram en het nog hippere Snapchat. Daar moet je (ook) wezen dus! Bedien trouwens wel al je kanalen afzonderlijk. Elk sociaal medium heeft immers net een ander doel/doelgroep/gebruik.
4. Vloggen is het nieuwe bloggen
De opkomst van Snapchat geeft het al aan: video is hot hot hot! En waarom ook niet? Het is de ultieme beleving, je kunt er een goede sfeer mee creëren én snel internet is overal!
5. Denk mobiel
Smartphones zijn overal, en dus doe je er goed aan je blog aan te passen naar een mobiele website. Niets zo irritant als een site die niet responsive is toch? Extra tip: als je blog te groot wordt, kun je beter verhuizen naar een andere hosting. Nog irritanter dan een slechte site is immers een trage site.
6. Focus op kwaliteit
Klinkt logisch, maar focussen veel mensen zich nog steeds alleen op statistieken. Niet doen! Het aantal volgers zegt niet alles. Engagement is veel belangrijker, en dat krijg je door kwaliteit te bieden. Wees uniek, wees persoonlijk, maak deelbare, visuele content, dan komt de rest vanzelf wel!
7. Twitter blijft the best
Opgestoken 06: Als Gordon een borrel heeft, moet iedereen de Endemol kroeg uit! #beyondborders #verkeersbureaus pic.twitter.com/D7sw6YaSV8
— Niels Muñoz (@nielsmunoz) March 25, 2015
Leuk verslag, zo ben ik er toch een beetje bijgeweest 🙂
Heyyy een Suusje die spreekt! Leuk!