33 tips als je gaat freelancen


De Reislustige Freelancer
Met Jessica bij coworkingspace Maliebaan45 in Utrecht

Deze 33 learnings leerde ik in 3,5 jaar als freelancer. Ga jij starten met freelancen of kan je wel wat tips gebruiken? Lees dan deze blog.

Eind januari 2016 liep het contract bij mijn laatste werkgever af en ging ik fulltime als freelancer verder. Inmiddels is dat dus 3,5 jaar geledenen heb ik 3,5 jaar ervaring opgedaan. Ik ging van enthousiast groentje naar ervaren ondernemer. In deze blog deel ik de belangrijkste lessen die ik leerde in mijn tijd als freelancer.

1. Start before you’re ready

Als jij voor jezelf wilt beginnen, moet je dat vooral doen. En dat kan eerder dan je denkt. Toen ik begon had ik nog niet eens een website. Ik had ook geen flitsend logo, geen algemene voorwaarden en geen zakelijke bankrekening. Natuurlijk is een beetje voorbereiding nuttig, maar laat je niet tegenhouden door alle bijzaken. Je hebt dit allemaal niet nodig om te beginnen. Na een paar maanden kan je ook nog een website maken. Het enige wat je echt nodig hebt, is je eerste klant.

2. Het is makkelijker dan je denkt

Voor jezelf beginnen leek mij vroeger altijd iets heel lastigs. Iets waar ik geen flauw idee van had. Een groot mysterie. Maar eigenlijk is het niet zo moeilijk. Je schrijft je in bij de KVK, je verricht werk voor een klant en je stuurt een factuur. Over je tarief bereken je nog BTW, en die BTW geef je aan bij je driemaandelijkse omzetbelasting (BTW-aangifte). Alle kosten die je maakt gaan van je omzet af. Wat overblijft is winst. Daarover moet je nog inkomstenbelasting betalen, maar die is veel minder dan je denkt omdat je nog allerlei aftrekposten hebt als startende zelfstandige.

SuusjeQ fulltime voor zichzelf: SuusjeHQ!

3. Zorg voor een kleine buffer

Wat mij erg heeft geholpen toen ik voor mezelf begon, is een kleine buffer. Ik had een paar duizend euro gespaard, zodat ik sowieso de eerste maanden kon rondkomen. Deze buffer was meer dan genoeg, omdat ik al een paar klanten had toen ik voor mezelf begon, en dus al sowieso wat verdiende de eerste maanden. De buffer zorgde ervoor dat ik mijn vaste lasten kon blijven betalen, ook als ik de eerste maanden geen nieuwe klanten erbij zou vinden. Mijn back-up-scenario was dat ik binnen een paar maanden altijd weer in loondienst kon gaan. Een buffer voor een jaar vond ik dus niet nodig. Althans, dan had ik pas veel later kunnen beginnen.

4. Begin naast je baan

Ik ben dus naast mijn vaste baan voor mezelf begonnen. In november 2013 schreef ik mij al in bij de KVK. Tot eind 2015 werkte ik echter maar een paar uur per maand als freelancer. Hierdoor heb ik wel ervaring opgedaan met freelancen, met offertes maken en facturen sturen, met BTW-aangiftes, etc. Dit gaf mij de gelegenheid langzaam te wennen aan het leven als freelancer. Ook kon ik vast een paar klanten binnenhalen voor mijn arbeidsovereenkomst eindigde.

5. Zeg op tijd je baan op

“Verdien je al genoeg om je baan op te zeggen? Kan je al helemaal rondkomen van het freelancen?” Deze vragen zijn mij veel gesteld toen ik mijn baan net had opgezegd. Maar nee, ik verdiende nog geen fulltime inkomen met freelancen toen ik mijn baan ging opzeggen. Wel zag ik de potentie van mijn bedrijf. Ik wist dat als ik meer uren kon maken, dat ik meer klanten zou kunnen bedienen en genoeg zou gaan verdienen. En dus moest ik op een gegeven moment in het diepe springen en ervoor gaan. Als je wacht dat je naast je baan al een fulltime inkomen verdient met freelancen, kan je lang wachten. Je kan simpelweg niet genoeg uren maken als freelancer als je nog fulltime in loondienst werkt.

Mijn laatste dag bij Pride PR

6. Je kan meerdere dingen doen

Toen ik voor mezelf begon, deed ik nog drie verschillende dingen. Of eigenlijk zelfs vier: PR, bloggen, social media en juridisch advies. Niet omdat ik alle vier deze dingen fantastisch vond en wilde blijven doen, maar omdat ik op deze manier op vier paarden wedde en al het werk wilde pakken wat ik pakken kon. Alles om rond te kunnen komen. Daarna zou ik wel zien. Dus toen ik genoeg klussen had, liet ik de juridische dingen varen. En al gauw schreef ik ook geen social media-tekstjes meer. Inmiddels focus ik mij alleen nog op PR (al heb ik achter de schermen nog een klant waarvoor ik alleen blogs schrijf). Een niche had ik nog niet eens. Ik vond focussen op een type werkzaamheden al lastig genoeg.

7. Niche komt vanzelf

Lang riep ik dat ik geen niche had. ‘Fuck de niche’ was mijn motto. Maar stiekem had ik al best snel een niche. Ik zag het alleen zelf niet. Mijn niche was bedrijven helpen met hun zichtbaarheid, met name online. En vrijwel al mijn klanten ‘deden iets’ met reizen of duurzaamheid. Ik heb hier zelf nooit op gefocust (want fuck de niche), deze niche was vanzelf ontstaan. Je trekt aan wat je uitstraalt, zo blijkt.

8. Profit First

Gelukkig was ik meteen al slim genoeg om geld apart te zetten voor de belasting. Van elke factuur stort ik de BTW direct weg. En in het begin stortte ik ook zo’n 25% weg voor inkomstenbelasting. Dit bleek dus veel te veel, waardoor ik het eerste jaar een buffer bleek te hebben gespaard van duizenden euro’s. Chilly billy! Inmiddels werk ik volgens het Profit First-principe. Van elke factuur stort ik 35% weg voor kosten/investeringen, 50% voor mijn salaris en 10% voor belasting (los van de BTW). De resterende 5% stort ik weg als ‘winst’. Daar doe ik elk kwartaal meestal iets leuks van.

Aan het werk bij Workmode

9. Open een aparte zakelijke rekening

In het begin had ik nog geen aparte zakelijke rekening. Hierdoor kwam alles op een hoop terecht. Ik kreeg facturen betaald op mijn privérekening, betaalde mijn huur en de boodschappen ervan, en alles wat ik over had was soort van mijn salaris. Moest ik iets betalen voor mijn bedrijf? Dan deed ik dat ook van die rekening – als er genoeg over was. Inmiddels werk ik niet alleen met Profit First, maar heb ik ook een aparte zakelijke rekening. Niet alleen omdat dit professioneler staat, maar vooral omdat dit veel overzichtelijk is voor mezelf. Ik keer mezelf iedere maand salaris uit. Voelt elke keer weer als een feestje, ook al is het in feite hetzelfde bedrag dat eerst ‘overbleef’. Ik zit bij Knab trouwens.

10. Keep learning

Als zelfstandige krijg je van niemand een opleidingsbudget, noch ‘moet’ je je van iemand verplicht ontwikkelen. Doe dit echter wel! Geef jezelf een opleidingsbudget en blijf jezelf ontwikkelen, blijf leren. Lees boeken, ga naar events, volg een cursus. Hierdoor kan je uiteindelijk ook weer meer vragen aan je klanten! Daarnaast is het ook gewoon hartstikke leuk en nuttig. Je moet toch bijblijven. Lees hier hoe ik mij als zelfstandige blijf ontwikkelen.

Alle 33 tips lezen?

Download hier mijn gratis e-book ’33 tips als je gaat freelancen’.

Hopelijk helpt deze blog je verder. Welke tip vond jij het meest waardevol? Heb je zelf nog een wijze les voor anderen?

Volg Vrije Meid op FacebookInstagram en YouTube.

Meer klanten

E-book: Meer Klanten

Kan jij wel wat meer klanten gebruiken? Weet je niet goed hoe je klanten vindt, of hoe je zichtbaar kunt zijn zodat ze jou vinden? En hoe je de juiste klanten aantrekt en binnenhaalt? Dan is mijn e-book Meer Klanten wellicht iets voor jou!

Het e-book ‘Meer klanten’ bevat 8.000 woorden (circa 30 pagina’s) aan kennis, ervaring, fuck-ups en tips over klanten vinden. Met mijn e-book leer je alles over klanten binnenhalen en succesvoller freelancen. Hopelijk zit jij dan ook nooit meer om klanten verlegen!

Bestel ‘m hier voor 14,95 euro. Je ontvangt het e-book dan gelijk in je mailbox.

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *