Bloggen is meer dan een beetje poseren op locatie 😉 |
Bloggers (én vloggers) zijn de nieuwe it-girls. Tegelijkertijd worden bloggers ook vaak onderschat. Daarom praat ik je graag bij over ‘mijn vak’. Dit moet je weten over samenwerken met bloggers.
Als blogger – en pr-adviseur – heb ik helaas nog steeds te vaak te maken met bedrijven die niet willen samenwerken met bloggers. Natuurlijk hoeft niet iedereen met bloggers te werken, laat staan met mij, maar dan graag wel om gegronde redenen 😉 Volgens mij gaat het vaak om onbegrip, en is het bedrijven simpelweg niet duidelijk waarom ze met een blogger zouden ‘moeten’ werken.
Anderzijds kunnen bedrijven juist ook een te hoge pet op hebben van bloggers. Bloggers en andere influencers zijn zo overhyped dat bedrijven verwachten dat samenwerken met een blogger ze enorm rijk en bekend gaat maken. Dat is ook – niet altijd – het geval.
In deze blog bespreek ik de grootste misverstanden over samenwerken met bloggers (en hoe het wél zit). Want samenwerkingen tussen bedrijven en bloggers moeten voor iedereen waardevol zijn. Oké, komt-ie:
1. “Ik moet als bedrijf samenwerken met bloggers”
De laatste jaren werken zoveel bedrijven samen met bloggers, dan je als niet-samenwerkend bedrijf denkt dat je dat ook moet gaan doen. En hoewel ik natuurlijk de laatste ben die dat zou afraden, moet ik eerlijk zijn. Samenwerken met bloggers werkt niet voor elk bedrijf. En niet elke blogger is überhaupt geschikt voor elk bedrijf. Kijk daarom goed of en hoe je kunt samenwerken met bloggers. Hetzelfde geldt voor vloggers en andere influencers. Niets moet omdat ‘iedereen het doet’!
2. “Bloggers willen alleen maar gratis dingen”
Toen ik in 2009 begon met bloggen, was ‘gratis dingen krijgen’ nog helemaal niet aan de orde. Ik begon omdat ik wilde schrijven en mijn ideeën wilde delen. Cliché, ik weet het. Toch beginnen niet alle bloggers met deze motivatie. Gratis spullen en gratis reisjes zijn tegenwoordig soms ook drijfveren om te gaan bloggen. Dit levert bloggers een slechte reputatie op. Foei, bloggers! Tegelijkertijd moeten bedrijven eveneens begrijpen dat bloggers niet gratis publiciteit kunnen blijven geven. De kachel moet ook roken!
Bloggen is meer dan op de bank liggen @ YAYS |
3. “Bloggers zijn slechte journalisten”
Je hebt bloggers en je hebt journalisten. Soms zijn de verschillen ver te zoeken, maar over het algemeen staan de bloggers bekend als hobby’isten dan wel commerciële tijgers, en de journalisten als onschuldige, objectieve schrijvers. Laat ik je uit die droom helpen: ik ken zat bloggers die met een uiterst journalistieke professionaliteit te werk gaan. En ik ken ook genoeg platforms waarbij ‘journalisten’ alleen content plaatsen waarvoor wordt betaald. Kortom, laten we ons niet te veel aantrekken van de labels, maar kijken naar de kwaliteit van de betreffende professional. Maak op basis daarvan je keuze.
4. “De grootste blogger heeft het grootste effect”
Tuurlijk, een grote blogger heeft een groot bereik. Maar dat zegt niet altijd iets over het effect van jouw samenwerking. Als de doelgroep niet relevant is, heb je bijvoorbeeld weinig aan het bereik van een grote blogger. Bovendien kost een grote blogger (met relevant publiek) vaak ook meer, en zijn deze bloggers moeilijk te ‘strikken’. Een kleinere blogger (met een klein doch relevant publiek) is niet alleen goedkoper, maar soms ook makkelijker te benaderen. Hoe specifieker je niche, des te kleiner (maar wel gerichter) is ‘jouw’ blogger waarschijnlijk! Zie de grootste blogger niet als het ultieme doel!
Samenwerken met Giethoorn was een feestje! |
5. “Waarom zou ik mijn hotelkamer gratis weggeven als ik er ook geld voor kan krijgen?”
Er zijn bedrijven die werken met bloggers zien als iets dat zij doen voor de blogger. Maar samenwerken met een blogger is geen liefdadigheid. Je geeft een hotelkamer niet gratis weg om de blogger te plezieren, en de blogger komt ook niet naar jouw hotel ‘omdat dat gratis is’. Je geeft een hotelkamer ‘gratis’ weg, omdat je daarmee een blogger in natura betaalt, in ruil voor publiciteit. Of beter nog: betaal de blogger ook een ‘echt’ bedrag voor de tijd en moeite. Bloggers komen naar hotels om deze te ’testen’ en daarover te schrijven op hun blogs en social mediakanalen, met als doel hun lezers te informeren en inspireren. Als het goed is, krijgt jouw hotel dus meer bekendheid (en uiteindelijk gasten) door jouw bloggerssamenwerking. Tip: betaal je een blogger een dagtarief? Dan kun je natuurlijk ook meer vragen.
6. “Bloggen is een vrijblijvende hobby”
Op persreis in de Bourgogne |
7. “Samenwerken met bloggers is als gratis verkapt adverteren”
Ehm, nee. Ten eerste zijn bloggers volgens de Social Media Reclamecode verplicht transparant te zijn over sponsoringen en advertenties. Je kunt als bedrijf dus niet vragen om een bepaald artikel – en daarvoor betalen in natura of geld – en daarbij vermelden dat de samenwerking niet genoemd mag worden. Nou ja, dat kun je wel vragen, maar het is niet echt professioneel en juridisch juist. Verder is een blogartikel op grond van een samenwerking geen advertentie. Tenzij je een kant en klare blogpost aanlevert en hiervoor geld betaalt. Maar als jij een blogger uitnodigt en de invulling van het artikeln aan de blogger overlaat, gaat het om een redactioneel artikel. Dit is de eigen mening van de blogger, en die kan ook (deels) kritisch zijn. Maar daardoor wel geloofwaardig!
Goed artikel chick! Herkenbaar…
Heerlijk geschreven en o-zo-waar. Met mijn oude blog kreeg ik soms spullen in ruil voor een review. Maar dan nog wilden de bedrijven bepalen wat ik erover mocht schrijven. Dat gebeurt mij deze keer niet weer. Er was zelfs een bedrijf die willekeurig aan bloggers vroeg een artikel te schrijven over hun kaarsen, om zo kans te maken om een paar kaarsen te winnen. Maar dan moest het artikel wel verplicht op je blog blijven staan. Triest om te zien hoeveel bloggers hiermee akkoord waren gegaan.