Is het einde van het persbericht in zicht? Wat ons betreft niet. We vinden wél dat er alternatieven in het PR-arsenaal zitten die soms net wat beter aansluiten op de doelstellingen van onze klanten. Wij tippen er vijf.
Hoewel steeds meer ondernemers zichzelf online al actief profileren en zich de fijne kneepjes van Instagram- en Facebook-marketing aanleren valt ons op dat het persbericht mateloos populair blijft. Bij SuusjeHQ krijgen we niet zelden het verzoek om een persbericht op te stellen en te versturen, bij voorkeur met een persoonlijke pitch. Dat we dat niet zomaar doen, weten de meeste van onze klanten inmiddels ook. Een persbericht is namelijk lang niet altijd het juiste middel om jouw boodschap naar buiten te brengen. Voor een persbericht is nieuwswaarde nodig. Daarbij is het juiste PR-middel afhankelijk van jouw doel en vooral ook: je doelgroep. En soms is een persbericht niet het beste middel om dit doel en deze doelgroep te bereiken. Gelukkig hebben we een flink aantal alternatieven, we selecteerden een aantal favorieten.
Lees ook: Wat is PR nou eigenlijk?
1. Een gastblog
We love gastblogs! Waarom? Omdat je jezelf hiermee kunt profileren als expert in jouw vak of branche, iemand die inspireert, waarvan de doelgroep wat kan leren. Door die expertrol te pakken in een gastblog kun je werken aan een vertrouwensrelatie met je doelgroep, wat essentieel is nu het aanbod op de markt alleen maar verder toeneemt. Consumenten maken hun keuze op gevoel, emotie. In een gastblog ben je niet uit de hoogte of belerend, maar speel jij precies in op datgene waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Vervolgens benader jij (of jouw PR-bureau) relevante media. Let ook vooral op het woord relevant. Laat je niet leiden door grote namen en groot bereik maar ga voor kwaliteit, daar waar jouw doelgroep is.
Voorbeeld: Suzanne schreef met onze klant AirHelp een gastblog voor Frankwatching.
2. Een vlog
Vloggen ligt een beetje in het verlengde van bloggen. Ook hier kun je perfect die expertrol pakken, nieuws brengen, aan storytelling doen. Vloggen is populair vanwege het persoonlijke tintje dat je er automatisch aan meegeeft door met je hoofd op film te gaan. Je geeft jouw doelgroep een goed beeld van de persoon achter een merk of bedrijf. Als je liever niet zelf vlogt (hoewel wij dat dus wel sterk vinden) kun je ook samenwerken met influencers, mensen die van vloggen hun werk hebben gemaakt. Samenwerken met een influencer is wellicht nog sterker dan zelf vloggen, want geen owned media. Tegelijkertijd is het voordeel van owned media (dus zelf vloggen) dat je de content zelf in de hand hebt.
Voorbeeld: Reizen voor Focus zette deze influencer in om hun workation in beeld te brengen.
3. Een persreis of barterdeal
Een barterdeal? Dat is eigenlijk een hele ouderwetse in PR-land. Het idee is dat je een influencer of journalist kennis laat maken met jouw product of dienst door dit gratis aan te bieden in ruil voor content. Het gaat allemaal om beleving, zie dat stukje over vertrouwen hierboven. Een persreis komt ook op dit concept neer: je nodigt een blogger, influencer of journalist uit om een bestemming te testen. Dit is niet alleen relevant in de reisbranche, je kunt deze mensen ook meenemen naar grote en relevante evenementen in welke branche dan ook en ze rondleiden in ‘jouw wereld’. Dit alles in ruil voor content. Succes gegarandeerd!
Voorbeeld: een influencer een gratis product aanbieden in ruil voor content.
4. Het interview
Niet alleen geschikt voor échte primeurs maar ook steeds meer voor goede verhalen (hallo emotie en vertrouwensband, zie punt 1.) van hardwerkende mensen die hun dromen najagen. Zo verschijnt er in augustus een mooi interview met een van onze klanten in Happinez. Was er hard nieuws? Nee. Een goed verhaal, dat wel. Maar ook wanneer er wel nieuws is zetten wij het exclusieve interview weleens in. Want één artikel op Lindanieuws.nl heeft soms meer en beter bereik dan vier publicaties o.b.v. een persbericht. Pitchen maar dus!
Voorbeeld: onze klant 2 glimpse werd geïnterviewd door VIVA.
5. Een persevent
Een persevent scoort steeds beter als het gaat om pr-waarde en het genereren van publiciteit. Vooral door de mate van persoonlijk contact met jou als persoon achter het bedrijf/merk, is pers sneller geneigd om over te gaan tot samenwerking. De ingrediënten voor een goed persevent zijn wat ons betreft een kórte presentatie, een activiteit, goed eten/drinken en niet te vergeten: een follow-up na het event. Essentieel is dat je je bedenkt wat leuk is voor de pers. Waarom zouden ze naar jouw event komen als ze later ook het persbericht kunnen lezen? Bied ze als eerste iets exclusiefs aan!
Voorbeeld: Suzanne lanceerde haar online PR-cursus met een kleinschalig persevent waar ze de aanwezige pers als eerste een sneak-peek van de cursus gaf en een mini-PR-workshop gaf. Resultaat: zeven publicaties!
Benieuwd welke PR-middelen het beste bij jouw bedrijf, je doel en je doelgroep passen? We denken graag mee! Mail naar info@suusjehq.nl 🙂
Welk PR-middel spreekt jou het meest aan? Kom naar onze PR-workshop op 30 augustus om meer te leren over PR-mogelijkheden en de toepassing voor jouw bedrijf!