Vroeg jij je altijd al af wat een redacteur e-fashion doet? Wat ik doe? Wat e-fashion is? Dan heb ik een paar sprekende voorbeelden voor je!
In augustus 2013 solliciteerde ik naar de functie van vakredacteur e-fashion. Ik had nog nooit van e-fashion gehoord, maar ik ken wel e-mail, e-commerce én fashion natuurlijk. Het leek mij dus niet meer dan logisch dat e-fashion iets met online en met mode te maken zou hebben.
e-fashion
Dat bleek juist te zijn. Als redacteur e-fashion houd ik mij bezig met de online ontwikkelingen in de modebranche. Waar je dan aan moet denken? Het gebruik van social media door een winkelier bijvoorbeeld, maar ook het openen van een webshop of wifitracking in de winkel. Afgelopen dinsdag beleefde ik een e-fashion dag pur sang. Deze ontwikkelingen zijn ook leuk voor de consument:
Virtueel passen
Dinsdagochtend kon een groepje pers voor het eerst virtueel passen bij De Bijenkorf. Het warenhuis heeft komende vier weken een reizende virtuele paskamer, en heeft hiermee naar eigen zeggen een primeur in Europa. Onder meer in Dubai wordt al virtueel gepast. Dat moest ik natuurlijk ook proberen!
Virtueel passen bij De Bijenkorf
Het werkt zo: ga op de stip staan en doe je handen in de lucht. De slimme passpiegel trackt dan je handen als ‘werkpunten’. Met je handen kan je spiegelbeeld vervolgens knoppen aandrukken op de spiegel. Wil je de mannen- of de vrouwencollectie passen bijvoorbeeld? En wil je een jas of een trui? Wanneer je je outfit hebt gevonden kan je de spiegel een foto laten maken en deze versturen naar jezelf of naar vrienden. De techniek is nog niet erg verfijnd, maar ook met deze wii-achtige pas-methode is het al een hoop fun!
Contactloos betalen
Toevallig werd eveneens dinsdag officieel het contactloos betalen met Maestro geïntroduceerd. Consumenten kunnen in veel winkels voortaan betalen door hun betaalpasje naast de scanner van de betaalautomaat te houden. De meeste Maestro-passen en betaalautomaten zijn namelijk voorzien van een NCF-chip, waarmee data kan worden uitgewisseld bij een kleine afstand. Een soort ov-chipkaart om te betalen dus. Heb jij nog niet de juiste pas? Vraag het aan bij je bank! De volgende stap? Scan je smartphone in plaats van je betaalpas voor mobiel contactloos betalen.
Bij de Starbucks kan je al contactloos betalen. |
M-commerce
Wie nog amper weet hoe een webshop werkt kan zijn borst vast nat maken. E-commerce is namelijk zo 2013! Mobiel winkelen is wat de klok slaat. Mobiele websites en apps vliegen je om de oren. Ook wordt de smartphone steeds vaker gebruikt bij het winkelen in een fysieke winkel. Denk aan prijzen vergelijken, productinformatie opzoeken of kortingscodes zoeken. Vooral de Millennials-generatie (1982-2001) gebruikt hun smartphone al vaak voor of bij het shoppen, maar de generatie die daarna komt zal helemaal met e-fashion doordrongen zijn. Kijk onderstaand filmpje voor een indruk!
De nieuwe generatie is digital native en wil alleen nog e-fashion.
Hee wat leuk om je eens op bewegend beeld te zien (en horen!). Ziet er erg leuk uit, dat virtueel passen, yes… times are a-changin'.