10x Dingen die je echt níet nodig hebt om een bedrijf te starten 6


Een B.V.? Algemene voorwaarden? Een flitsende website? Een zakelijke rekening? Je hebt het allemaal echt niet nodig om een bedrijf te starten. Laat niemand je het tegendeel wijs maken en just start!

 

Natuurlijk kan niet iedereen zomaar zijn baan opzeggen en morgen een eigen bedrijf starten. Alhoewel… het starten is zo moeilijk nog niet. Wil jij echter je geld verdienen met een eigen bedrijf? Dan heb je klanten nodig. Díe moet je hebben als je voor jezelf wilt beginnen. En al het andere komt later! Dat lijkt echter niet iedereen te beseffen. Sommige mensen zwoegen en schaven eerst een jaar aan een businessplan en investeren duizenden euro’s in een website, logo en visitekaartjes, nog voordat er een cent verdiend is. Omgekeerde wereld als je ’t mij vraagt! Denk niet te moeilijk en begin gewoon. All you need is a customer! Deze tien zorgen zijn voor morgen.

 

1. Een fantastische website

Túúlijk, je website is je visitekaartje, portfolio en verkooppagina in één. Maar je hoeft echt geen flitsende site te hebben vóór je kunt beginnen met ondernemen. Een klant is all it takes. En die kun je ook vinden via je netwerk, social media of via een basic website. Investeer je geld en tijd liever in acquisitie!

 

2. Algemene voorwaarden

Misschien wat raar om uit de mond van een jurist te horen, maar juist ik kan het weten. Algemene voorwaarden kunnen heel handig zijn, maar zijn niet verplicht en zeker niet noodzakelijk om een bedrijf te starten. Spendeer dus niet honderden euro’s aan een advocatenkantoor dat vervolgens een standaard set voor je uitdraait. Vaak heb je de helft van de bepalingen nog niet eens nodig.

 

3. Een B.V.

Het klinkt natuurlijk heel professioneel, maar een B.V. is vaak nog niet nodig als je net voor jezelf begint. De meeste mensen die voor zichzelf beginnen (zeker als zzp’er) kiezen voor een eenmanszaak en dat is prima. Je bedrijfsvermogen is dan één met je privévermogen maar dat maakt niet uit omdat je veelal weinig risico’s grote loopt.

 

4. Een zakelijke rekening

Jep, ook dit is niet verplicht noch noodzakelijk om voor jezelf te beginnen. Een zakelijke rekening houdt weliswaar je kasstromen overzichtelijk, maar het kost ook geld. En als er nog weinig binnenkomt heb je vaak én overzicht én weinig geld. Hold your horses dus! (Ik zit nu bij Knab trouwens, een goedkope en fijne bank voor zzp’ers.)

 

5. Visitekaartjes

Mijn visitekaartjes waren al gedrukt voor ik aankondigde voor mezelf verder te gaan. Ik vond het immers maar wat kicken om die gedrukte papiertjes met SuusjeHQ erop in mijn handen te houden. Maar noodzakelijk? Dat zijn visitekaartjes uiteraard niet.

 

6. Een geregistreerd merk

Weer zo’n fabel! Een merknaam voor je bedrijf, producten en/of diensten is niet meteen nodig. ‘Huh, maar wat als iemand mijn naam jat?’ hoor ik je denken. Nou, dan hebben we het handelsnaamrecht nog! Zodra je een naam ‘voert’ voor een onderneming met winstoogmerk (je hoeft dus nog niet winst te maken), is je naam handelsnaamrechtelijk beschermd. Dit is niet zo sterk als een merknaam, maar het is een mooi begin.

 

7. Een boekhouder

Voor mijn aangifte inkomstenbelasting ga ik zeker hulp inschakelen. Maar dat is pas na één jaar nodig (ik begon in januari 2016 als fulltime ondernemer). Je BTW-aangifte moet je elk kwartaal doen, maar voor wie diensten verkoopt en net voor zichzelf is begonnen, kan dit echt nog geen rocketscience zijn. Bij mij in ieder geval niet. Een boekhouder à 200 euro per maand? Don’t do it! Voor 2400 euro kun je je beter een beetje inlezen 😉

 

8. Een gelikt businessplan

Ja, zelfs een businessplan is overbodig. Nee, je moet niet als een kip zonder kop beginnen, maar een waterdicht businessplan van 10 A4 is geen enkele garantie voor succes. Ideeën zijn niets waard als je er niets mee doet. Actie dus!

 

9. Een logo

Ook hartstikke leuk natuurlijk, zo’n logo. Maar cruciaal? Nope. Een logo is typisch zo’n gevalletje hip maar kan ook later.

 

10. Een kantoor

Last but not least is het zeker niet nodig om als beginnende ondernemer een (dure) kantoorruimte te huren. Waarom begin je niet gewoon vanuit huis? Kost je niets! Afspreken met klanten kan ook in een café of via Skype. Wil je toch (af en toe) werken buitenhuis? Huur dan een flexperk of ga werken bij een coworkingspace. Dat is soms nog gratis ook!

 

Digital nomad in de Provence

Of je werkt vanuit het buitenland: zonder kantoorruimte ben je flexibel!

 

Wat dacht jij echt nodig te hebben maar bleek bij de start overbodig?

 

P.S. Ik wil met dit artikel geen mensen tegen het hoofd stoten. Wel hoop ik mensen te inspireren die graag voor zichzelf willen beginnen maar zich laten tegenhouden door bovenstaande ‘beren’ op de weg.

 

Hoe je die klanten dan vindt?

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 gedachten over “10x Dingen die je echt níet nodig hebt om een bedrijf te starten

  • Niels

    Je hebt gelijk. De meeste dingen kunnen later ook. Als je vanuit je blog begint heb je natuurlijk wel je blog als website, dus extra kosten zijn niet nodig als je het samenvoegt. Zakelijke rekening is alleen handig als je later veel geld binnenkrijgt en als je de naam van je bedrijf op de pas wilt zien ipv je eigen naam. Kan later dus ook. Eigenlijk kunnen de meeste dingen later.

    De grootste reden waarom je een bedrijf opstart is eigenlijk vanwege de BTW. Als je een opdracht aanneemt wordt er vaak naar het nummer gevraagd. Het kan een opdracht opleveren of juist niet. Dat is voor mij de belangrijkste reden geweest om een eigen bedrijf te hebben. Dat alles gewoon legaal geregistreerd word en het belasting technisch allemaal klopt. Dan komt de rest vanzelf 😉

    • Suzanne Bericht auteur

      Ja, het scheelt dat ik al een ‘community’ via mijn blog en social mediakanalen had natuurlijk. En vanaf een x bedrag aan inkomen is inschrijving bij de KVK en dus een BTW-nummmer ook verplicht hè 🙂

  • Ria

    Ik vind een professionele website wel een must eigenlijk. Ik zie nog steeds freelancers die alleen via hun social kanalen te vinden zijn of met een website uit het jaar kruik, dat vind ik nogal een afknapper. Hoeft overigens echt geen duizenden euro’s te kosten, zo’n site. Een boekhouder is de beste investering ooit. Ik ben in 3 dagen 10 jaar ouder geworden toen ik zelf mijn aangifte IB probeerde te doen. Zoek iemand die op de hoogte is van actuele ontwikkelingen en belastingregels. En een die je niet 200 euro per maand factureert, maar gewoon voor het werk dat ‘ie voor je doet zoals de mijne.

    • Suzanne Bericht auteur

      Daar zit wel wat in, ja. Als content / design je specialisme is, kan een professionele website eigenlijk niet ontbreken. En een boekhouder voor aangifte IB / advies: check!!