Search Engine Optimalization – of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands – is niet alleen een goed marketingmiddel voor bedrijven, maar ook de ideale truc voor schrijvers die een extra zakcentje willen verdienen. Zo werkt SEO!
Naar aanleiding van mijn sollicitatie bij bedrijf X, kreeg ik laatst de vraag of ik verstand had van SEO-schrijven. Maar ja, wat is ‘verstand hebben van’? Ik ken mensen die niet eens weten wat SEO betekent, dus wat dat betreft heb ik al een streepje voor. Bij Textilia heb ik zelfs nog een mini-cursus SEO-schrijven gevolgd. Om mijn kennis te bewijzen en die van jullie bij te spijkeren daarom een blogje SEO-schrijven. Want SEO kan je blog succesvoller maken!
1. Gebruik de juiste zoekwoorden
Hoe kom je hoger in de zoekmachineresultaten? Juist, door de juiste zoekwoorden te verwerken in je artikel. ZoekwoordEN, omdat de tijd dat je één woord gewoon heel vaak in je tekst moet noemen echt voorbij is. Gebruikers zoeken namelijk steeds vaker op meerdere woorden, of zelfs zinnen. Gebruik deze zoekwoorden niet alleen in de tekst, maar ook in links, de kop en in subkopjes. Tip: geef ook je afbeeldingen een naam (met zoekwoord), want ook dit is goed voor de zoekresultaten. Hoe weet je op welke woorden mensen zoeken? Gebruik een keywordtool, bijvoorbeeld die van Google.
2. SEO in de praktijk
Het juiste zoekwoord? Check. Verwerken in de tekst? Check. Maar hoe dat je dat nou écht? Deze richtlijnen kreeg ik tijdens mijn cursus SEO-schrijven bij Textilia:
– verwerk het zoekwoord (de zoekwoorden) twee à drie keer in een korte tekst (250 woorden);
– verwerk de zoekwoorden vier tot zes keer in een langere tekst (vanaf 250 woorden);
– verwerk de zoekwoorden (en variaties daarop) verspreid over de tekst en (ook) in natuurlijke zinnen;
– gebruik de zoekwoorden als link (en link niet vanuit de woorden ‘klik hier’ of ‘lees meer’);
– link naar gerelateerde artikelen en plaats linkjes naar jouw nieuwe artikel in oudere artikelen.
3. Linkbuilding is zo 2013
Hoe meer links naar jouw website vanaf een andere pagina, des te hoger scoor jij in Google’s zoekresultaten? Dat was misschien vroeger zo, maar zo makkelijk is het nu niet meer. Althans, een goed linkprofiel is nog steeds belangrijk, maar in de wilde weg links kopen of ruilen met anderen wordt door Google genadeloos afgestraft. Beter bied je op jouw website relevante links voor jouw bezoekers aan, en breng je nuttige content, waardoor anderen ook weer naar jouw zullen linken. Een terechte link is veel effectiever!
4. Schrijf voor je doelgroep, niet voor Google
Natuurlijk is het belangrijk hoog in de zoekresultaten van Google te eindigen, maar nog belangrijker is het om ‘gewoon’ een goede tekst te schrijven. Zo gewoon is dat echter niet: de meeste content is zo beroerd geschreven dat het eerder schade aan het bedrijf toebrengt, dan dat het beoogde effect ermee wordt behaald. Slechts 31 procent van de teksten voldoet aan de eisen van stijl, grammatica en leesbaarheid. Hoog in Google eindigen is dan één ding, maar wie vervolgens een belabberde tekst aanbiedt, haalt daarmee écht geen nieuwe klanten binnen. Gelukkig wordt ook Google steeds slimmer, en laat niet alleen perfecte SEO-teksten hoog in de zoekresultaten eindigen, maar ook perfecte teksten an sich. Een goede tekst is de nieuwe SEO-tekst!
Lees ook deze zeven wijze lessen die ik leerde tijdens het event van Verkeersbureaus.info