Roos Mulder van Floohw over haar online succes [interview]


Roos Mulder van Floohw
Roos Mulder van Floohw

Al 500 mensen leerden via de online cursus van Floohw te eten volgens de Chinese voedingsleer. Hoe kreeg oprichter Roos Mulder dit voor elkaar?

Roos Mulder (31) is voedingstrateeg en oprichter van Floohw. Met haar bedrijf helpt ze – veelal – vrouwen om gezond en klachtenvrij te leven dankzij de Chinese voedingsleer. Inmiddels verkocht ze al meer dan 500 cursussen en heeft ze bijna 8000 volgers op Instagram. Wat is het geheim van deze groeiende online ondernemer en haar succesvolle online cursus? Ik sprak Roos deze zomer voor VrijeMeid.nl.

Luister hier het hele interview:

1. Wie is Roos Mulder en wat is Floohw?

“Ik ben Roos Mulder en ik woon in Amsterdam. Floohw is een voedingstrategie voor mensen die vrij gezond eten maar toch last blijven houden van een opgeblazen buik, cravings en energiedips. Ik help deze mensen door mijn Floohw cursus, een online cursus, en ik deel veel op Instagram, op mijn podcast en website.”

2. Hoe kwam je op het idee voor Floohw? 

“Ik ben gestart in augustus 2020. Daarvoor heb ik 8 jaar lang gezocht naar een manier om anders te leven; op mijn eerste werkdag dacht ik: kan dit anders? Ik wilde iets voor mezelf, maar wist niet goed wat. Ik heb verschillende bedrijven opgezet, tot ik twee jaar geleden interesse kreeg in online cursussen. Waar kon ik een cursus over maken? De puzzelstukjes vielen in elkaar toen ik realiseerde dat ik al 8 jaar at volgens de Chinese voedingsleer en daar anderen altijd al mee inspireerde. Daar zou ik mensen meer over kunnen vertellen.”

3. Hoe heb je Floohw in korte tijd opgezet?

“Binnen twee maanden tijd heb ik alles opgezet; de app met de cursus, de kickstart en het kookboek. Ik werkte toen nog in loondienst; vier dagen per week. Al snel wilde ik meer dagen aan mijn eigen bedrijf werken en ging ik terug naar drie dagen loondienst. Ik verdiende nog amper wat met Floohw. Vanaf september 2021 werkte ik nog maar twee dagen in loondienst. Toen kwam de omslag om helemaal voor mezelf verder te gaan.”

4. Wilde je ook per se iets locatie-onafhankelijks of iets schaalbaars?

Remote kunnen werken was niet het hoofddoel. Dat is meer iets dat ik nu kan, realiseerde ik me later. Het schaalbare is wel bewust gekozen; ik wilde geen tijd verkopen. Freelancen was niets voor mij. Ik wil met dezelfde moeite zoveel, mogelijk mensen kunnen bereiken, eigen uren indelen, en dat mijn bedrijf doorloopt als ik eens twee weken vrij ben. Mijn inkomen bereikt nu geen plafond.” 

5. Hoe ben je financieel gegroeid met Floohw?

“In januari 2021 begon ik met mijn eerste cursisten. Ik verdiende toen €1100 voor drie maanden. In de loop van 2021 begon mijn bereik op Instagram hard te groeien, en heb ik een businesscoach in de hand genomen. Dat zorgde voor groei. Volgers alleen zegt niet alles; als het niet converteert naar een sale, heb je er niets aan. De reis van volgers naar klant is nu geoptimaliseerd.”

6. Hoe maak je van een volger een klant?

“Bied waarde, zodat je volgers meer van je willen. Bouw vertrouwen op, eerder kopen mensen niet. Op Instagram bouw ik aan die relatie. Dit kost me dan ook veel tijd. Mensen volgen me vaak een paar maanden voor ze van me kopen. Ik bied volgers eerst een freebie aan; daarna ga je via de mail een relatie opbouwen. Ik verkoop een kookboek als upsell. Daarna maak ik ze warm voor de cursus. Het is een drie-traps-raket. De cursus promoot ik ook in een gratis masterclass.”

7. Werk je met campagnes of evergreen?

“Ik begon met campagnes; al zat daar nog weinig strategie achter. Ik gaf een masterclass, en dan kocht een handjevol mensen de cursus. Maar ik hield vol; niets gaan meteen goed. Ik heb vijf keer gelanceerd, en vijf keer slechts een paar cursisten gehad. Na wat optimalisaties ging het opeens hard. Daarbij groeide zoals gezegd mijn bereik, dus dit zorgde voor dubbele groei. In september 2021 verkocht ik nog 17 cursussen, in januari 2022 waren het er 38. In maart 2022 verkocht ik meer dan 100 cursussen per keer. Het is de uitdaging om reele doelen te stellen die je uitdagen maar niet overwhelmen.”

8. Hoe zorg je voor langdurig succes? Wat motiveerde jou om vol te houden?

“Goede referenties van cursisten zijn heel belangrijk. Mensen bereiken echt resultaat. In de kern moet dus je product goed zijn. Maar marketing is ook belangrijk. Een gelddoel motiveert me, maar het gaat me vooral om de mensen die ik help. Ik wil nu niet alleen een eigen bedrijf, maar zoveel mogelijk mensen helpen.”

9. Wanneer durfde je je baan op te zeggen?

“Toen ik kon voorspellen wat er binnenkwam. Na de lancering van januari 2022 had ik er vertrouwen in dat ik ‘de code had gekraakt’. Als ik x en y doe, dan komt er dit en dat resultaat uit. Het voelde of wat ik deed werkte. Door dit bewijs, durfde ik ervoor te gaan. Ik had concrete doelen qua volgers, kickstarters, etc. Daarnaast heb ik een kleine investering opgehaald bij familie en vrienden. Ik kon concreet aangeven wat hun investering zou opleveren. Het bedrag heb ik deels uitgegeven aan advertenties en ondersteuning (team). Het geld gaf me vertrouwen en een vangnet.”

10. Wanneer durfde je te gaan uitbesteden?

“Ik had eerst geen geld om mensen in te huren. Toen besefte ik dat ik mensen moest inhuren om te groeien, en dat ik dan genoeg zou verdienen om een team te betalen. Dingen uitbesteden heeft mij meer tijd gegeven, waardoor ik tijd had om te focussen op content en lanceren. Dat leverde groei op. Ik ben klein begonnen met een culinair stagiair voor €300 per maand. Inmiddels heeft zij veel meer taken en kan ik haar meer betalen. Kijk niet alleen naar wat iemand kost, maar vooral wat het je oplevert. En soms moet je gewoon een risico nemen, dat hoort erbij als je onderneemt.”

11. Hoeveel uur werk je nu?

“Ik werk van maandag tot en met donderdag, de gewone kantoortijden. Dat is al een stuk minder dan voorheen; in het begin werkte ik alle avonden en weekenden. Instagram vreet wel tijd; daar ben ik toch meer mee bezig dan ik soms denk. Reels maken is heel leuk, maar het kost veel tijd, net als alle DM’s. Nu Floohw hard groeit, wordt dat alleen maar meer.”

12. Wat zijn de plannen voor de rest van het jaar?

“Ik ga 1 november voor vijf maanden op wereldreis. Daar wil ik zo min mogelijk werken en daarom wil ik mezelf misbaar maken in mijn bedrijf. Ik wil ongeveer vier uur per week werken op reis. Uitbesteden en automatiseren wordt dus het devies. Ik ga doorlopend verkopen, dus een lanceringen meer. Daarnaast wil ik niet enkel afhankelijk zijn van Instagram, en ben ik daarom ook aan het focussen op groei door mijn podcast, blog en PR. Ik stond laatst in Women’s Health en op Holistik.nl en kijk naar meer platformen dan alleen Instagram. Er is nog veel meer te halen uit mijn bestaande volgers en klanten. “

13. Hoe ontwikkel jij je als ondernemer?

“Google is my friend; ik zoek alles op en heb veel uitgeprobeerd bij mijn werkgevers. In een paar jaar tijd heb ik mezelf ontwikkeld tot marketing-communicatiemanager. Amy Porterfield is een voorbeeld voor mij. Expert Secrets is een boek met veel waardevolle kennis over een community bouwen en je doelgroep leren begrijpen. Ik heb virtueel een Tony Robbins event bijgewoond en zijn boek Awaken the giant within uitgespeeld. Daar lees ik bijna dagelijks in. Een ander voorbeeld voor mij is Eckhart Tolle. Succesvol worden gaat niet alleen over je business, maar veel meer over persoonlijke groei.” 

Meer weten? Check Floohw.com en volg Roos op Instagram via @floohw. Download haar kickstart voor 5 gratis tips om met Floohw te beginnen.

Volg Vrije Meid op Spotify of Instagram 

Schrijf je in voor mijn wekelijkse nieuwsbrief >

Bestel mijn boek ‘De route naar €100.000 per jaar‘ en ontvang gratis een cursus t.w.v €99 >

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *